Een notaris of architect zoek je binnenkort via een banking app

8 september 2018
Belgische banken tellen ongeveer 6 miljoen abonnementen op hun mobiele apps. Op een jaar tijd is het aantal met meer dan één miljoen gestegen. Maar waarom zijn die apps zo populair?

“Mensen gebruiken die apps vooral om overschrijvingen te doen of om rekeningensaldo’s na te kijken maar ook steeds meer om hun bank- en kredietkaarten te gaan beheren of om een verloren kaart te blokkeren.”, aldus Steven Rombaut in De Ochtend. “Bovendien bevatten de apps tegenwoordig functies waarvoor je vroeger echt wel naar een kantoor moest gaan.”

Gebruikers kunnen bijvoorbeeld via hun mobiele app eenvoudig een consumentenkrediet aanvragen of een reisverzekering nemen. Bij KBC wordt 1 van de 3 reispolissen digitaal verkocht. Bij Belfius sluit men de helft van de contracten rond pensioensparen online af.

Nieuwe inkomsten

Voor de banken leveren de apps voorlopig nog geen geld op. “Het gaat meer om een verschuiving van de bestaande business vanuit het loket naar mobiel.” Een kostenbesparing is het wel, want het bankkantoornetwerk kan afgebouwd worden.

Financieel platform

Toch hebben banken de ambitie om nog veel meer te doen. Ze willen hun app laten uitgroeien tot een financieel platform. “Banken gaan bijvoorbeeld proberen om de behoeftes rond wonen in kaart te brengen”, vertelt Rombaut. “Ze bieden diensten aan, zoals een notaris, architect of een onderhoudsfirma. En die krijgen allemaal een plaatsje op de app.”

Daar komen wel nieuwe inkomsten bij kijken. Leveranciers zullen een soort van commissie moeten betalen. Terwijl klanten zich steeds meer gaan binden aan hun bank.

“Hoe meer diensten je aanbiedt, hoe moeilijker het is als klant om naar een andere partij te stappen.” Legt Bjorn Cumps van Vlerick Business School uit.

Bron: De Ochtend