Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Nieuwe Feiten

Eén pizza? Dat kost je vier uur wandelen

do 12 dec. - 0:20

In Engeland heeft men het effect bestudeerd van een alternatieve vermelding op voedselverpakkingen. Niet het aantal calorieën staat op de doos, maar het aantal minuten stappen of hardlopen die nodig zijn om ze te verbranden. Toch verkiest de voedingsindustrie een warboel aan cijfers, zegt voedingsexpert Patrick Mullie.
© Alan Hardman (via Unsplash.com)

“Men heeft 15 studies gebundeld, en men ziet dat niet alleen de calorieën op de verpakking, maar óók het aantal minuten bewegen impact heeft op de consument” zegt voedingsexpert Patrick Mullie (VUB) in ‘Nieuwe Feiten’. “Soms zien we wel het aantal calorieën op de verpakking, maar beseffen we niet goed hoeveel dat eigenlijk is. Dat is een beetje zoals bij vreemd geld. Het is niet altijd evident om juist in te schatten hoeveel het waard is. Maar wanneer we het vergelijken met iets wat we wel goed kennen – wandelen of fietsen bijvoorbeeld – dan is het verschieten natuurlijk.”

"De gemotiveerden motiveren"

Zo kost 1 blik cola een kwartier hardlopen. Eet je een muffin, dan moet je een half uur joggen. En een pizza kost dan weer 4 uur wandelen. “Het doet sommige mensen twijfelen” zegt Mullie. “Maar het probleem is: doet het de juiste mensen twijfelen? Zal die obese persoon gaan twijfelen en de pizza laten staan omdat het zoveel wandelen is? Ik vrees dat we de gemotiveerden gaan motiveren. En degenen die zouden moeten, zijn minder gemotiveerd.”

Liever een warboel van cijfers

Uit de studies blijkt dat mensen gemiddeld tot 200 calorieën minder tot zich gaan nemen, wanneer ze dergelijke boodschappen op de verpakking zien staan. En dat vindt de voedingsindustrie dan weer minder interessant. “Ze hebben liever dat alle cijfers op de verpakkingen staan. Een warboel van cijfers, waar niemand nog aan uit kan, in plaats van zo’n eenvoudige duidelijke boodschap die dan de consumptie gaat beïnvloeden. Want als we 200 calorieën minder consumeren, zijn er 200 calorieën minder verkocht.”

Beluister het gesprek met Patrick Mullie in 'Nieuwe Feiten':

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet