“Een roboticist, die cyberlegs ontwerpt, kan veel meer mensen helpen dan een dokter”

2 mei 2018
Françoise Chombar is CEO van de chipproducent Melexis en won de internationale prijs 'Global Prize for Women Entrepreneurs'. Als voorzitter van het STEM-platform ter bevordering van technische en technologische opleidingen heeft ze het in 'De Bende van Annemie' over de maatschappelijke waarde van technologische opleidingen.

Gendergelijkheid binnen de technische technologische opleidingen en meer STEM-opleidingen, vindt Françoise Chombar belangrijk. ‘STEM’ staat voor: Science Technology Engineering Mathematics. Dat zijn vakken zoals wetenschappen, technologie, ingenieurswetenschappen en wiskunde.

Een connectie met creativiteit en wat je kan betekenen in de maatschappij dat is net wat jongeren aanzet om voor STEM-opleidingen te kiezen. Er zijn niet alleen te weinig meisjes in zo’n opleiding, maar ook te weinig mensen in het algemeen, zegt Françoise. België hinkt achterop: van de 35 OESO-landen staan we op de 32ste plaats.

Er zijn ook te weinig leerlingen die voor een STEM-opleiding kiezen in het hoger onderwijs. “Het is wetenschappelijk bewezen dat jongens STEM kiezen voor het vak zelf en meisjes kiezen het voor de maatschappelijke relevantie van die vakken.” Bij biowetenschappen of geneeskunde zijn er wel meer meisjes die voor zo’n opleiding kiezen, omdat het te maken heeft met zorg.

Bij de geneeskunde is het duidelijker wat je voor de mens kan betekenen dan als bio-ingenieur. Je kan meehelpen honger bestrijden. “Een roboticist, die cyberlegs ontwerpt, kan veel meer mensen helpen dan een dokter.” Je hebt ze beiden nodig, maar vandaag in onze technologische samenleving heb je gewoon meer STEMMERS nodig. In haar bedrijf Melexis voelt ze het tekort aan technici wel aan.

“Meer meisjes in een technologische opleiding is absoluut nodig, maar meer STEM-opleidingen ook.”

Françoise heeft zelf ook voor tolk gestudeerd, wat een typische meisjesrichting is. “Meisjes zijn even goed in techniek en wetenschap als jongens. Daar is absoluut geen bewijs dat het niet zo zou zijn.” De motivatie van meisjes ligt gewoonweg vaak op een ander vlak. Hierdoor moet je ze anders aanspreken, zegt de CEO. In een diverser team heb je ook vaak creatievere ideeën. "Het gaat niet alleen over genderdiversiteit maar ook cultuurdiversiteit”, zegt Françoise.

In het bedrijf Melexis is vooral diversiteit belangrijk. Het gaat over zowel gender, leeftijd en als cultuur. “Het gaat vooral om talenten te ontdekken en de ontplooiing als individu en als team.”

Lees ook: