“Een single mag geen seconde vervelen”

18 januari 2019
© VRT - Jokko
Popmuziek krimpt. Sinds 2013 worden liedjes korter. Wat zit daar achter?

“Een ideale single blijft een duur hebben van tussen de drie en vier minuten”, vertelt Jeroen De Pessemier, producer van Oscar and the Wolf en The Subs. “Dat is een conventie die al lang staat als een huis, omdat het perfect samenvalt met de aandachtsspanne van mensen.”

“Maar”, gaat De Pessemier verder, “de trend om kortere singles te maken is er inderdaad. Die is ingezet sinds de jaren negentig. Vanaf toen gingen nummers minder lang duren.”

De Pessemier wijdt die verkorting aan de streamingplatforms als Spotify. “Die betalen artiesten per keer dat ze afgespeeld worden. Hoe meer nummers, hoe meer plays. Het is een marktprincipe. Daarnaast getuigt het droppen van korte nummers, zoals de Amerikaanse rapper Post Malone soms doet, ook van een soort punkmentaliteit.”

“Toch moet je niet veralgemenen. Niet elke band houdt er rekening mee, bands als The War on Drugs bijvoorbeeld. Zij willen in de eerste plaats een goed verhaal brengen. Een single mag geen seconde vervelen. Maar bij The War on Drugs zit de kracht van de muziek juist in de lengte.”

Herbeluister

Lees ook: