Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Nieuwe Feiten

Een struisvogelei als (kerst)cadeau? Dat was vroeger heel normaal

vr 20 dec. - 1:41

Wist je dat geschenken geven nog niet zo lang ingeburgerd is? En al zeker nuttige geschenken, zoals een scheerapparaat en slazwierder, waren vroeger helemaal niet aan de orde.
Een struisvogelei als (kerst)cadeau? Dat was vroeger heel normaal

Hoe vaak heb jij het al voorgehad dat je een nuttig paar sokken onder de kerstboom vindt? Of een nieuw strijkijzer? Nuttige geschenken worden graag gegeven, maar dat was niet altijd zo. Meer zelfs: vroeger was het not done om nuttige geschenken te geven aan een ander. En cadeaus werden eigenlijk ook alleen maar gegeven door de upper class.

"Vanaf de 19de eeuw werden geschenken populairder", zo vertelt Els Veraverbeke, conservator in het Huis van Alijn in Gent. "Cadeaus in de 19de eeuw werden dan al eens gegeven, ze moesten wel een boodschap uitdragen. Zo werden op religieuze feesten ook vaak religieuze cadeaus gegeven. Een communicant kreeg dan bijvoorbeeld een gebedenboekje of een kruisbeeld."

Struisvogelei

Volwassenen kregen ook nuttige geschenken, bijvoorbeeld bij een huwelijk. "Dan werden er strijkbouten gegeven, een heel duur ding toen. Of een struisvogelei, dat was ook heel populair", vertelt Veraverbeke verder. "Een ei is het symbool van de vruchtbaarheid en zo'n struisvogelei was dan ook nog vaak versierd met allerlei symbolen die vruchtbaarheid presenteerden. Dat was vaak heel mooi gedaan", zegt Els Veraverbeke. "In de 19de eeuw zei je niets, maar gaf je op een onrechtstreekse manier boodschappen door. Zoals met een ei, want dan gaf je aan dat het vanaf nu wel heel belangrijk was dat er snel kinderen zouden komen."

Massaproductie

In de jaren 50 boomden de praktische geschenken plots enorm. "Daar zijn twee redenen voor", aldus Veraverbeke. "Keuken-, bureau- en poetsgerief werd toen enorm populair én door de massaproductie was het ook heel bereikbaar voor iedereen."

 

Beluister hier het volledige interview:

Lees meer:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet