Eerste Belgische hoogwaardige mondmaskers rollen in augustus van de band

9 juni 2020
FFP2- en FFP3-maskers ter illustratie (© Belga, Dirk Waem)
De Universiteit van Antwerpen en Cartamundi, de producent van kaart- en bordspellen uit Turnhout, gaan samen FFP2- en FFP3- ademhalingsmaskers produceren. Ze hebben daarvoor het consortium Medimundi opgericht. De maskers zijn voornamelijk bestemd voor de zorgsector.

Tijdens de coronacrisis werd duidelijk hoe kwetsbaar ons land is op het vlak van beschermingsmateriaal voor de zorgsector. Hoogwaardige mondmaskers, de zogenaamde FFP2’s en FFP3’s, bleken schaars te zijn en ons land was afhankelijk van de buitenlandse markt. Een deel van de geïmporteerde maskers voldeed bovendien niet aan de kwaliteitsvereisten. Ze zijn bovendien onprettig en ongemakkelijk om te dragen voor mensen die ze langere tijd moeten dragen. Ze zorgen ook voor huid- en ademhalingsproblemen. 

Daar moet nu verandering in komen. Medimundi start vanaf augustus 2020 met de productie van FFP2 en FFP3 ademhalingsmaskers. Medimundi is een nieuwe spin-off van Cartamundi en de Universiteit Antwerpen. In consortium met de firma Cloostermans uit Hamme en een privé-investeerder, zal Medimundi instaan voor de innovatie, de productie, de marketing en de verkoop van de hoogwaardige ademhalingsmaskers. Cloostermans levert de exclusieve machine die de maskers zal produceren.

De maskers moeten de hoogste beschermingsniveaus voor de drager bieden en zijn voornamelijk bestemd voor de zorgsector. Zo hoopt Medimundi een 100% Made in Belgium oplossing te bieden voor het grote tekort aan hoogwaardige mondmaskers.

Waarom nu pas?

"Het heeft lang geduurd, maar we hebben lang gezocht naar de juiste partners" zegt Silvia Lenaerts (professor en vicerector Innovatie en Valorisatie aan de Universiteit van Antwerpen) in 'De Ochtend'. "Het is belangrijk dat we een sterk consortium hebben dat duurzaam is en dat ook na deze crisis in de markt kan blijven." 

Maar hinken we met ons land niet achterop in dit hele verhaal? "We zijn atypisch" zegt Lenaerts subtiel. "Maar wat we maken daar mogen we fier op zijn. We gaan maskers maken voor specifieke doelgroepen. De concurrenten hebben de hele grote aantallen en die maken heel veel standaardproducten. Wat wij gaan doen is iets uniek maken, op maat van specifieke doelgroepen en die gaan er altijd zijn: diabetespatiënten, astmapatiënten, kankerpatiënten,... We maken een product op maat van klant en daar zijn we wel uniek in."

Beluister het gesprek met Silvia Lenaerts in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Radio 1 Select