Egbert Lachaert: "Cash in ruil voor bedrijfswagen maakt mensen verantwoordelijker"

24 oktober 2016
Werknemers moeten bij het gloednieuwe mobiliteitsbudget niet enkel kunnen kiezen voor een bedrijfswagen, of een abonnement op openbaar vervoer, maar ook voor extra nettoloon. Kamerlid Egbert Lachaert (Open VLD), die eerder een gelijkaardig voorstel uitwerkte, legde die keuze voor meer cash uit in "De Ochtend".

Het mobiliteitsbudget is een van de begrotingsvoorstellen van de regering Michel om werknemers uit hun bedrijfswagen te krijgen. Aanstaande vrijdag wordt de nieuwe regeling voor de laatste keer besproken op de ministerraad. Het budget zou er komen vanaf de lente van volgend jaar.

Open VLD pleit ervoor om mensen niet enkel de keuze te laten tussen een bedrijfswagen of een ander transportmiddel. Ook pure cash, onder de vorm van extra nettoloon, moet een optie zijn.

"We krijgen elk jaar veel kritiek van de OESO over ons beleid omtrent bedrijfswagens. Mensen die gratis rondrijden, zijn zich niet bewust genoeg van de mobiliteitsproblematiek, klinkt het bij hen. Door mensen cash geld in handen te geven, willen we hen meer verantwoordelijkheid geven", zegt Egbert Lachaert (Open VLD).

De keuzemogelijkheid van extra cash is een optie die beide liberale partijen in de regering naar voren schuiven. Dat het een goedkoop extra loonvoordeel is, dat amper belast wordt, spreekt Lachaert niet tegen. "Dat is een terecht risico, maar we gaan extra voorwaarden inbouwen om oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Het kan niet zijn dat werkgevers onder het mom van een mobiliteitsbudget een fiscaal interessante loonsverhoging toekennen."

 

Niet meteen voor iedereen

Punt van kritiek: in eerste instantie maken enkel werknemers die momenteel al een een bedrijfswagen hebben aanspraak op extra nettoloon. Voor een standaardwagen zou dat overeenkomen met 300 euro extra cash, een bedrag dat kan verdubbelen naargelang het model van de wagen.

"Er is meer tijd nodig om iedereen een mobiliteitsbudget te kunnen toekennen. Daarom willen we de sociale partners vragen om bij de tweejaarlijkse bepaling van de loonnorm de pot van het mobiliteitsbudget mee te bekijken. Op die manier kan het budget stelselmatig groeien, en komt er een einde aan de fiscale koterij", aldus Lachaert.

"Als we meteen een mobiliteitsbudget voor alle werknemers zouden invoeren, straffen we de mensen met een bedrijfswagen af. Zij zouden een stuk loon moeten inleveren om dat budget te herverdelen onder iedereen, zoals Groen voorstelt. Geen goed idee."

Bron © deredactie.be