"Elektrisch rijden is te duur voor de gewone mens"

15 januari 2019
"Elektrische wagens zijn goed voor het milieu, maar voor privépersonen is het momenteel niet interessant." Het is de stelling van Maarten Matienko van VAB. Klopt het wat hij zegt of zijn er toch meer voordelen dan nadelen verbonden aan zo'n elektrische auto?

"Als je niet elke dag je auto thuis of op het werk kan opladen, koop dan geen elektrische wagen", aldus Matienko. Een straffe stelling, die specialist autotechnieken Marc Pecqueur deels beaamt.

"De modellen die vandaag op de markt zijn, zijn inderdaad vrij duur. Het is pas als de prijs van de auto's sterk gaat dalen dat de verkoop van elektrische wagens zal doorbreken. Dat zal volgens mij nog niet voor morgen zijn, ook al omdat de elektriciteit in België ook al niet goedkoop is", zegt Pecqueur.

"Maar we mogen niet dezelfde verwachtingen hebben van een elektrische auto als van een gewone wagen", zegt Pecqueur ook nog. "Mensen zullen moeten aanvaarden dat ze maar tot 120 km kunnen rijden met een elektrische auto en dat ze die daarna zullen moeten opladen."

Optimistisch

Toch is niet iedereen zo pessimistisch over elektrisch rijden anno 2019. 

Eric Goyvaerts rijdt met een Renault ZOE en koos voor een elektrisch voertuig uit milieu-overwegingen. Thuis heeft hij zonnepanelen die stroom produceren voor zijn huishouden én zijn wagen. "Ik denk dat ik nu goedkoper rij dan met een wagen op benzine of diesel", zegt hij daarover. "De aankoopprijs van mijn wagen was 24.000 euro. De batterij van de auto moet ik huren en daar betaal ik 80 euro/maand voor.Voor een verbruik van 20.000 km betaal ik zo'n 450 euro. In de zomer kan ik 350 km rijden met één laadbeurt, in de winter is dat 280 km."

Ook heel wat andere luisteraars lieten weten dat ze heel tevreden zijn van hun besluit tot elektrisch rijden:

Lees ook: