Elektrische fiets krijgt pendelaars de auto uit

25 februari 2017
vrouw fietst naar werk
De files ook beu? Misschien biedt een elektrische fiets wel uitkomst. Al een zesde van de fietspendelaars gebruikt een elektrische fiets, blijkt uit een enquête van VAB. En meer dan 80% van hen reed vroeger met de auto naar het werk. Op die manier vermijden ze de files, en ze werken tegelijk aan hun conditie, geven ze als redenen voor hun overstap. Positief nieuws dus. Al stellen die nieuwe fietspendelaars wel bijkomende eisen voor de fietsinfrastructuur.

Dieter Snauwaert van Bike To Work is niet verrast door die resultaten. Bike To Work is een organisatie die bedrijven helpt om hun werknemers de overstap naar de fiets te laten maken. We wisten dat elektrische fietsen in opmars waren bij pendelaars, zegt hij, maar het is voor het eerst dat nu ook uit de cijfers blijkt dat 16% van de fietsers geregeld met de elektrische fiets naar het werk peddelt.

Je komt minder bezweet aan op het werk, want de motor neemt een stukje van het werk over. En je weet ook hoe lang je erover zult doen om naar je werk te fietsen, ongeacht de weersomstandigheden.

En natuurlijk wordt je actieradius een stuk groter: met een speed pedelec kun je zonder problemen afstanden tot 25 km overbruggen. En net op die afstanden wordt in Vlaanderen nog heel veel de auto gebruikt. 82% van de mensen woont op minder dan 30km van het werk, toch gaat maar 15% geregeld met de fiets werken. Het groeipotentieel is dus nog enorm. En onze gezondheid en mobiliteit zouden er wel bij varen.

Bedrijven die hun werknemers graag meer de fiets zouden zien gebruiken, kunnen het best een langetermijnbeleid uitwerken: fietsenstallingen voorzien, een fietsvergoeding geven, en he eigen wagenpark afbouwen. Dat kan elk bedrijf vrij makkelijk invoeren. De Universiteit Antwerpen bijvoorbeeld zet daarop in, en daar komen er elk jaar nieuwe fietsers bij.

 Het biedt een gezondheidsvoordeel voor je medewerkers, je houdt hun productiviteit op peil. De stress van het woon-werk-verkeer vermindert, en het is ook goed voor je imago als bedrijf.

Maar: de infrastructuur moet een stuk beter, blijkt uit de enquête: je hebt comfortabele, brede, vlakke fietspaden nodig, afgezonderd van het autoverkeer. Daar is nog wel wat werk aan de winkel.

 

Radio 1 Select