Enorme verschillen in inschrijving­staks tussen gewesten

8 november 2019
In onze gewesten gelden heel andere criteria voor het bepalen van de inschrijvingstaks of BIV van een wagen. Uit de test die we deden blijkt dat je voor een milieuvriendelijke hybride gezinswagen in het Brussels Gewest maar liefst 4.957 euro BIV betaalt en voor diezelfde wagen in Vlaanderen 0 euro. Hoe kan dat?

Als je een nieuwe of tweedehandse wagen in het verkeer wil brengen moet je eenmalig de belasting op inverkeerstelling, de BIV, betalen. Autofiscaliteit is al langer een gewestelijke bevoegdheid en niet overal worden dezelfde criteria gehanteerd voor het berekenen van die BIV. In Vlaanderen zijn een aantal milieukenmerken doorslaggevend, zoals de CO2-uitstoot en de uitstoot van fijnstof. Maar ook het brandstoftype, de euronorm en leeftijd van je wagen bepalen mee de BIV.

Maar in het Brussels en Waals Gewest wordt de BIV nog steeds bepaald aan de hand van het vermogen van de motor, uitgedrukt in fiscale pk’s. 

In Vlaanderen wil men vooral de vervuilende wagens doen betalen. In Brussel en Wallonië zijn het nog steeds de wagens met een groot motorvermogen die het moeten ontgelden.

Het gevolg is dat je voor dezelfde wagen soms veel meer betaalt in het ene gewest dan in het andere. En de verschillen kunnen tot duizenden euro's oplopen, blijkt uit deze video:

Wat brengt de toekomst?

Sven Gatz (Open VLD), Brussels minister van Financiën, geeft toe dat er nood is aan een grondige hervorming van de huidige verkeersfiscaliteit in zijn gewest.

In het Brussels regeerakkoord staat vermeld dat net als in Vlaanderen de BIV in de toekomst zal worden bepaald aan de hand van de milieuprestaties van een voertuig. Voor de verkeersbelasting zullen niet alleen de milieukenmerken meespelen maar ook het moment waar op je deelneemt aan het verkeer, bijvoorbeeld tijdens de spitsuren.

Febiac, federatie van de auto-industrie in België, is zich bewust van de grote verschillen. “Het signaal naar de burger moet hetzelfde zijn: kies een milieuvriendelijk voertuig, dan betaal je er minder voor”, zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac.

Ook in Wallonië zal de BIV en de verkeersbelasting worden herzien. Het gewicht, vermogen en de uitstoot worden daar de belangrijkste criteria.

Luister naar een reactie van Elke Van Den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit voor Groen:

Bron: vrtnws.be en De ochtend

Radio 1 Select