Er is een tekort aan papier: "Het begin van schaarste"

16 augustus 2021
Door alle online-aankopen stijgt de vraag naar verpakkingskarton, en dat doet dan weer de productie van papier stremmen. Drukkers en uitgevers moeten anticiperen, inschatten hoeveel exemplaren nodig zijn en ver op voorhand papier bestellen.

De trend is al een poos aan de gang: de productie van karton voor verpakkingen stijgt, ten nadele van de vervaardiging van papier. Dat zorgt nu al voor een “begin van schaarste”, zegt Dirk Salens, CEO van groothandel van papier en karton Igepa Belux.

De toelevering van papier loopt stroef. “Wij moeten heel lang wachten op papier. Vroeger was dat weken, nu is dat maanden,” zegt Salens. Hij verwacht dat de situatie in het najaar nog nijpender wordt, want “in de herfst stijgt de vraag naar drukwerk”.

Salens ziet drie oorzaken voor het papiertekort. Er wordt gewoon minder papier gemaakt, omdat veel fabrikanten overgestapt zijn naar de productie van karton en verpakkingen, waar meer vraag naar is. Ten tweede wordt pulp, dat nodig is om papier te maken, ook vaker gebruikt voor hygiënisch papier, zoals wc- of keukenpapier, tissues of zakdoeken, waar vooral in Azië bij een groeiende middenklasse vraag naar is. En ten derde is er minder invoer van papier door de gestegen transportkosten.

Karton lijkt papier dus “op te eten” en dat heeft alles te maken met het karton waarin de producten zitten die we online bestellen. “Als groothandelaar in verpakkingsproducten zie ik de groei. Er wordt minder papier gemaakt en meer karton en verpakkingen, waar bij de productie veel oud papier en pulp nodig is. E-commerce was al gestart voor de coronacrisis, maar is nog versneld,” stelt Dirk Salens vast. Omgekeerd was de papiermarkt al aan het verzwakken en heeft corona dat ook nog versneld.

Heeft het ook te maken met de digitalisering van de samenleving, waardoor we minder papier gebruiken, een formulier online invullen, de krant digitaal lezen? Dirk Salens: “Er is al jaren minder vraag naar papier, maar het verschilt per marktsegment. De boekenmarkt houdt goed stand, kranten hebben het moeilijk, reclamedrukwerk gaat op en neer, administratief drukwerk lijdt onder de digitalisering. Maar in zijn totaliteit is de daling significant en structureel.”

Luister hier naar Dirk Salens in "De wereld vandaag" via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en De wereld vandaag