"Er is heel wat veranderd in de luchtvaartsector en het is piloten niet ten goede gekomen."

14 december 2016
Uit anoniem onderzoek blijkt dat piloten zeer moe zijn, ook als ze moeten vliegen. Oorzaak daarvan is de onderbemanning. "Er is de laatste jaren heel wat veranderd in de luchtvaartmaatschappij en het is de piloten niet ten goede gekomen."

Rudy Pont, veiligheidsofficier bij Thomas Cook en voorzitter van het veiligheidscomité bij de Belgian Cockpit Association, zegt dat er heel wat veranderd is in de opleiding tot piloot. Waar je vroeger nog een selectieproef moest ondergaan om tot de opleiding toegelaten te worden, vindt er nu pas een selectieproef plaats nadat je de opleiding al voltooid hebt. Dat heeft volgens Pont alles te maken met de stevige concurrentie tussen de luchtvaartmaatschappijen en de bijhorende prijzenoorlog.

Tickets zijn zo goedkoop geworden dat de luchtvaartmaatschappijen elders hun geld moeten halen. 

De opleiding tot piloot kost nu makkelijk een 100.000 euro volgens Rudy Pont. De trainingsplekken zijn commerciële bedrijven geworden waardoor er zoveel mogelijk leerlingen worden aangenomen voor extra inkomsten. "Of er nu nood is aan piloten of niet, dat maakt niets uit."

De competitieve markt zorgt er ook voor dat piloten die bij een luchtvaartmaatschappij werken, tot het uiterste gedreven worden en dat maakt dat ze zo vermoeid zijn. 

Radio 1 Select