Is er nood aan meer alternatieve media?

22 januari 2019
Mede dankzij het internet is er een gigantische en onophoudelijke stroom aan informatie beschikbaar. Een tekort aan nieuws is er dus niet. Of wel? Steeds vaker duiken alternatieve mediakanalen op om mensen van meer of een ander soort informatie te voorzien.

Via kranten, radio en televisie worden we overstelpt met informatie, maar steeds vaker zie je alternatieve media opduiken. Een garantie op succes hebben die alternatieve kanalen niet. Zo is er bijvoorbeeld het magazine Charlie dat échte verhalen wil brengen met realistische rolmodellen en weinig reclame. Zij hebben momenteel een crowdfunding lopen, omdat het water hen aan de lippen staat en ze toch graag verder willen blijven doen. Omdat ze voelen dat ze nodig zijn in ons medialandschap. Maar is de traditionele media dan niet toereikend genoeg?

Screenshot charliemag.be

Bevolking tevreden

"Nochtans blijkt dat zo'n 60% van de bevolking tevreden is met het nieuws dat hij of zij krijgt voorgeschoteld en de manier waarop dat nieuws wordt gebracht", zegt Ike Picone, docent media en journalistiek aan de VUB. "Het is die tevredenheid die er dan ook voor zorgt dat het moeilijk is voor kanalen zoals Charlie om te blijven bestaan", vult hij aan.

Waarom is er dan toch zoveel kritiek op traditionele media? "Vaak gaat het dan omdat mensen vinden dat er een gebrek aan bepaalde informatie is of omdat er een gebrek aan bepaalde visies is. Sommige mensen vinden ok dat er een gebrek aan vertegenwoordiging van bepaalde groepen is", zegt Ike Picone.

Dat laatste vond ook Mayada Srouji. Zij is ondertussen eindredacteur van Mvslim.com, een website die vier jaar geleden werd opgericht omdat ze vonden dé moslim niet bestaat en ook niet steeds aan zijn of haar religie moet gekoppeld worden.

Noodzaak

Er zijn ook platformen die ontstaan uit een noodzaak om meer uitgesproken meningen te laten horen. Zo is er de website Doorbraak.be die artikelen en opinies vanuit een rechtsere invalshoek benaderen."Mensen zijn op zoek naar meer info en meningen. Ze zijn het beu om telkens dezelfde mensen op het scherm te zien of in de kranten te lezen. Mede daarom brengen wij diverse, uiteenlopende opinies", vertelde redacteur Karl Drabbe.

Ook Apache is een nieuwssite die ontstaan is uit een gemis , meerbepaald naar diepgaande onderzoeksjournalistiek.

"Het succes van dergelijke websites is niet vreemd: mensen gaan vaak op zoek via niet-traditionele kanalen naar gelijkgezindheid en specifieke ideeën en dat vinden ze daar", aldus Picone, "maar het blijft een uitdaging om mensen te laten betalen voor jouw nieuws".

Meer diepgang

Nog zo'n website die diepgang wil aanbieden is Zwijgen Is Geen Optie. Met een website en een bijhorend YouTubekanaal willen Anthony Bosschem en Tom Mahy verhelderende gesprekken tot bij de mensen brengen "die optimisme makkelijk maken".

"Wij hebben ZIGO opgericht, omdat we nood hadden aan optimisme en diepgang, al ben ik wel zeer pro klassieke media en verslind ik kranten", zegt Bosschem. "Ik was gewoon op zoek naar meer diepgang en meer geëngageerde interviews."

Idealisme vs cijfers

Er is veel idealisme bij de mensen die een alternatief mediakanaal oprichten, maar toch zijn ook de cijfers een niet te vergeten aspect. Het magazine Charlie zoekt momenteel 100.000 euro en ook Doorbraak.be is op zoek naar 'Vrienden' oftwel leden om de website staande te kunnen houden.

Bij ZIGO zijn de cijfers altijd belangrijk geweest: "Wij draaien nu break-even en daar zijn we heel tevreden mee. We zijn met onze website begonnen vanuit een idealisme, maar we hebben altijd de cijfers voor ogen gehouden", zegt Anthony Bosschem daarover.

Sowieso kunnen nieuwe initiatieven alleen maar toegejuicht worden, want de uitdagers verrijken het medialandschap en houden de traditionele kanalen scherp.