Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

"Er was ook veel schrik dat onze samenwerking onze vriendschap zou hypothekeren."

zo 16 okt. - 8:11

Begin deze maand ging Nicht Schlafen in première op de Ruhrtriennale in Duitsland. Nicht Schalfen is een sensitieve samenwerking tussen choreograaf Alain Platel en beeldend kunstenaar Berlinde De Bruyckere. Een voorstelling waarbij je de kans krijgt om heel lang en intens naar het werk van Berlinde te kijken en naar de impact van de choreografie.
nicht schlafen

Alain Platel kent het werk van Berlinde sinds 2000. Hij gebruikt ook vaak afbeeldingen van haar werk tijdens repetities van zijn voorstellingen.

Ze ontmoetten elkaar pas 10 jaar later en werden vrienden. Alain komt kijken in haar atelier als er nieuw werk is en Berlinde gaat kijken naar de nieuwe voorstellingen van Platel. Een samenwerking tussen twee creatieve Gentenaars moest er dus gewoon aankomen.

Er was ook wel heel veel schrik dat onze samenwerking onze vriendschap zou hypothekeren. Dat is gelukkig niet gebeurd.

Een medewerker van Berlinde ging ooit naar een voorstelling van Alain en zei: "Berlinde je moet erheen, ik zie jouw werk, ik zie jouw werk bewegen"

Nicht Schlafen

Nicht Schlafen

De voorstelling Nicht Schlafen heeft een centrale sculptuur van drie verwrongen paarden.

Ik dacht aan het schilderij het Vlot van de Medusa en en aan de beelden van de dode paarden in Ieper in WOI

Voor de allereerste keer heeft Berlinde mensen toegelaten op de werkplek aan de Gentse Universiteit waar ze de dode paarden prepareert.

Ik wou dat Alain en de cast mij kon zien werken aan de dode lichamen van de paarden.

Berlinde wou dat de dansers de sculptuur niet als louter materiaal beschouwden, ze wou laten zien vanwaar de dieren kwamen.

Ik maakte een compositie en ze keken toe. Zo werd het werk ook een deel van hen

Alain Platel beleefde dat als een onvergetelijke ervaring:

Het is heel indrukwekkend. Het was heel indringend en werd bijna een soort van religieuze ervaring. Die karkassen komen uit een grote frigo, die worden binnengedragen, dat heeft iets heel majestueus. En dan krijgen ze vorm door trekken en sleuren en de aanwezigheid van bloed. En een heel indrukwekkende geur die daarbij hoort...

 

Herbeluister het gesprek met Alain Platel en Berlinde De Bruyckere

 

 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet