Erger jij je aan clickbait-titels op websites?

1 juni 2017
‘Deze opvallende bekentenis van Margriet Hermans zagen we niet komen!’ ‘11 Disney-films waaraan je gegarandeerd een jeugdtrauma hebt overgehouden’ ‘Moeder laat kleuter alleen achter op een parking en dit is wat er gebeurde’ Het zijn drie titels die we gisteren te zien kregen op allerlei nieuwssites.

Die zogenaamde clickbait-titels zijn sensationele titels die bij een artikel of filmpje horen en die gebruikers moeten verleiden om verder te klikken. Op die manier genereren commerciële websites meer inkomsten.

Clickbait-titels worden vooral gebruikt door allerlei entertainment websites, met Buzzfeed als grote voorbeeld.

Maar volgens luisteraar Bert Blommen gebruiken ook serieuze nieuwsmedia steeds meer clickbait-titels om lezers en kijkers te lokken. Dat vindt hij een probleem: “Denk even aan de gevoeligheid van het onderwerp en de gevoelens van alle betrokkenen vooraleer automatisch in clickbait modus een sappige kop op een artikel te plakken”.

Reageer

  • Erger jij je aan clickbait-titels op websites?
  • Of moet dat soort titels kunnen? Ook bij ernstige onderwerpen?

Radio 1 Select