Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Afbeelding van het programma: Hautekiet

Hautekiet

Erger jij je aan clickbait-titels op websites?

do 1 jun. - 2:25

‘Deze opvallende bekentenis van Margriet Hermans zagen we niet komen!’ ‘11 Disney-films waaraan je gegarandeerd een jeugdtrauma hebt overgehouden’ ‘Moeder laat kleuter alleen achter op een parking en dit is wat er gebeurde’ Het zijn drie titels die we gisteren te zien kregen op allerlei nieuwssites.
Foto: Sergey Zolkin / Unsplash

Die zogenaamde clickbait-titels zijn sensationele titels die bij een artikel of filmpje horen en die gebruikers moeten verleiden om verder te klikken. Op die manier genereren commerciële websites meer inkomsten.

Clickbait-titels worden vooral gebruikt door allerlei entertainment websites, met Buzzfeed als grote voorbeeld.

Maar volgens luisteraar Bert Blommen gebruiken ook serieuze nieuwsmedia steeds meer clickbait-titels om lezers en kijkers te lokken. Dat vindt hij een probleem: “Denk even aan de gevoeligheid van het onderwerp en de gevoelens van alle betrokkenen vooraleer automatisch in clickbait modus een sappige kop op een artikel te plakken”.

Reageer

  • Erger jij je aan clickbait-titels op websites?
  • Of moet dat soort titels kunnen? Ook bij ernstige onderwerpen?

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet