"Factcheckers" test kamers van grote ketens op netheid: "Geen enkel hotel voldoet aan wat je zou mogen verwachten"

5 januari 2022
Britt Van Marsenille en Thomas Vanderveken hebben voor het Eén-programma "Factcheckers" zes kamers van zes grote hotelketens gecontroleerd op netheid. Ze deden dat door twee dagen na elkaar dezelfde kamer onder een andere naam te boeken. "Geen enkel hotel voldoet aan wat je als gast mag verwachten van een propere kamer." Zo waren in slechts één kamer de lakens ververst, was in de meeste kamers het toilet niet gepoetst en in één kamer waren gebruikte handdoeken opgevouwen alsof het verse waren.

Beluister het gesprek met Matthias De Caluwe van Horeca Vlaanderen via Radio 1 Select. 

Van Marsenille en Vanderveken hebben 6 kamers geboekt bij 6 grote hotelketens. Het ging telkens om drie- of viersterrenhotels. In elke kamer brachten ze met het blote oog onzichtbare markeringen aan die alleen zichtbaar zijn met een blacklight. Zelfs met een zeer oppervlakkige snelle poetsbeurt verdwijnen die markeringen, ook uit lakens verdwijnen ze met een heel klein beetje wasmiddel.

De lakens werden wat door elkaar gehaald, net als de handdoeken en de koffietasjes, zodat alles duidelijk gebruikt leek (en dus vervangen of gepoetst moest worden). In één van de kamers verstopten ze zelfs een klokhuis van een appel onder de kast. Daarna boekten ze de nacht erop dezelfde kamer onder een andere naam en gingen ze na hoe grondig er gepoetst was.

Geen enkel hotel in orde

Op het eerste gezicht lijken alle kamers in orde en netjes, maar een grondige controle met de blacklight toont een ander verhaal. Zo waren de afstandsbedieningen, schakelaars en lichtknoppen in geen enkel hotel gepoetst.

Helaas wordt het nog erger: in vier van de zes onderzochte hotels was de wc-bril niet schoongemaakt, nochtans was de markering zelfs met een stukje droog toiletpapier in één veeg te verwijderen.

De markeringen van de wc-bril blijken op de tweede dag niet verdwenen:

De markeringen van de wc-bril

In twee hotels vonden Van Marsenille en Vanderveken nog een gebruikt bekertje terug. In een van de hotels waren zelfs de handdoeken van de vorige gast niet vervangen, maar gewoon netjes weer opgevouwen en in de badkamer gelegd alsof het verse handdoeken waren.

Slechts één hotel had de lakens effectief volledig vervangen. In vijf van de zes hotels waren van minstens een bed de lakens gewoon gladgestreken. Oja, en het klokhuis lag nog steeds op de plaats waar Van Marsenille het had achtergelaten.

Dit bekertje was niet vervangen of afgewassen, maar gewoon terug geplaatst:

Dit bekertje was niet vervangen

"We zijn zelf achterovergevallen van de resultaten. Geen enkel hotel voldoet aan wat je als gast mag verwachten van een propere kamer", zegt Thomas Vanderveken.

"Wat we niet willen doen is de poetsploeg met de vinger wijzen", benadrukt hij wel. "Die staan waarschijnlijk onder gigantische tijdsdruk om de kamers zo snel mogelijk af te werken."

Bekijk hier het volledige fragment uit "Factcheckers":

Hotelsector: "Iedere kamer die niet in orde is, is er één te veel"

Sectororganisatie Horeca Vlaanderen betreurt wat de programmamakers van "Factcheckers" hebben aangetroffen in de bezochte hotelkamers. "Iedere kamer die niet in orde blijkt te zijn, is er een te veel. Daar zijn we formeel over, want iedere gast verdient een perfect verblijf", zegt Matthias De Caluwe van Horeca Vlaanderen.

Anderzijds benadrukt De Caluwe wel dat je op basis van de kleine steekproef geen grote conclusies kunt trekken. "Er zijn 32.500 hotelkamers in Vlaanderen. Op basis van een check in zes daarvan mag je niet veralgemenen", klinkt het. "Hopelijk delen de programmamakers hun data met de betrokken hotels. Zo kunnen zij hun medewerkers of externe dienstverleners erop aanspreken."

In Vlaanderen is Toerisme Vlaanderen bevoegd voor de erkenning van hotels en het toekennen (of afnemen) van sterren. Het agentschap controleert ook of bijvoorbeeld de hygiëneregels nauwgezet gevolgd worden, maar geeft toe dat continue alles 100 procent checken uiteraard onmogelijk is. Ze grijpen naar eigen zeggen wel in na klachten, ook na negatieve recensies op het internet.

Toerisme Vlaanderen laat weten dat ze weinig klachten krijgen over de properheid van hotels. "Het voorbije jaar waren dit er slechts een handvol", meldt Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen. "Toerisme Vlaanderen kan hotels op basis van properheid of onderhoud declasseren of kan er optreden. Wanneer er opmerkingen zijn worden deze snel verholpen."

Beluister het gesprek met Matthias De Caluwe van Horeca Vlaanderen via Radio 1 Select.

Bron: vrtnws.be en De ochtend