Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

"Fake Bicky fwa?": grote commotie over campagnebeeld van Bicky Burger waarop man vrouw slaat

di 8 okt. - 9:54

Op sociale media is grote commotie ontstaan over een campagnebeeld dat het hamburgermerk Bicky Burger op diezelfde media heeft geplaatst. Daarop is te zien hoe een man een vrouw een vuistslag verkoopt. "Dit druist in tegen de boodschap die Vlaanderen probeert uit te dragen", zegt de Vlaamse ombudsvrouw voor gender Annelies D'Espallier in 'De Wereld Vandaag'. De reclame werd intussen verwijderd.
Het campagnebeeld van Bicky Burger (© Facebook)

Een cartoon in de stijl van de Amerikaanse popartkunstenaar Roy Lichtenstein van een man die een vrouw een vuistslag verkoopt omdat ze hem een Bicky Burger in een wit doosje geeft in plaats van een typisch groen doosje, terwijl hij haar "Fake Bicky fwa?" ("Een valse Bicky of wat?" toebijt: dat is in een notendop te zien op het campagnebeeld dat het Belgische hamburgermerk via sociale media heeft verspreid.)

Op diezelfde sociale media is meteen grote commotie ontstaan over het campagnebeeld, in de eerste plaats omdat het partnergeweld lijkt te normaliseren of banaliseren. Anderen vinden dan weer dat de cartoon wél grappig is net omdat de agressieve reactie van de man niet in verhouding staat tot de fout die de vrouw maakt.

"In alle aspecten van het leven is goede en slechte smaak te vinden", zegt de Vlaamse ombudsvrouw voor gender Annelies D'Espallier in 'De Wereld Vandaag'. "Het is niet mijn taak om erop toe te zien dat reclame van goede smaak getuigt. Ik roer mij natuurlijk wel als beelden de wereld worden ingestuurd die geweld tussen mannen en vrouwen, in eender welke richting, normaliseren. Dat vind ik wél problematisch."

"De cijfers over geweld tussen mannen en vrouwen zijn duidelijk. Een op de zeven vrouwen ondergaat partnergeweld, een op de tien mannen ondergaat partnergeweld. Mogelijk is dit zelfs een onderschatting. De Vlaamse overheid besteedt voortdurend geld aan campagnes om deze vorm van geweld te bestrijden. Dan komt dit campagnebeeld van een commercieel bedrijf ertussen dat zo vluchtig is. Ik weet niet of de campagnes van de Vlaamse overheid even vluchtig zijn."

"Het staat iedereen vrij om humor te bedrijven. Daarin bestaat goede en slechte smaak en dat is helemaal ok. Dit campagnebeeld druist echter heel erg in tegen de boodschap die Vlaanderen probeert uit te dragen, namelijk dat partnergeweld niet ok is."

Doelgroep

Zelf kan of wil Bicky Burger niet ten gronde op de commotie reageren in 'De Wereld Vandaag'. "We willen vrouwengeweld absoluut niet promoten en keuren dit ten strengste af, eender welk geweld trouwens", zegt het hamburgerbedrijf in een korte, schriftelijke reactie.

"Dit is ook absoluut niet de insteek van de post op sociale media. Het doel van die post ligt op een ander terrein. Binnen de context van het merk, de doelgroep en het mediakanaal is het doel om te vertellen dat valse Bicky's (ver)kopen not done is."

D'Espallier toont weinig begrip voor die argumenten. "Partnergeweld komt in alle regionen van de samenleving voor en bij alle leeftijden", zegt ze. "Het lijkt me dat dit bij geen enkele leeftijdsgroep moet worden gepromoot of genormaliseerd."

Beluister hieronder het gesprek met Annelies D'Espallier in 'De Wereld Vandaag':

Update: Brussels staatssecretaris dient klacht in bij JEP 

"Ik heb beslist klacht in te dienen bij de JEP", kondigt staatssecretaris Nawal Ben Hamou aan. "Het merk zet duidelijk aan tot verwerpelijk gedrag dat de fysieke integriteit van vrouwen in gevaar brengt", vindt de Brusselse politica. "Bicky Burger neemt de vrijheid een misselijkmakende en totaal onverantwoorde campagne te lanceren. Het toont aan dat we de strijd tegen geweld op vrouwen en tegen cyberseksisme moeten opvoeren".

Waals minister Moreale broedt eveneens op een klacht bij de JEP en bij het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. Kamerlid Sarah Schlitz (Ecolo-Groen) zal federaal minister voor Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V) aan de tand voelen.

Toekomstig PS-voorzitter Paul Magnette verklaarde op Twitter dat hij nooit nog een Bicky Burger zal eten, "en ik zal het niet missen". Of er een verband bestaat of niet, is onduidelijk, maar de reclame werd intussen verwijderd.

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet