De Sint is in aantocht. Binnenkort wordt er weer massaal reclame gemaakt voor speelgoed, maar vaak met een heel stereotype voorstelling, ingedeeld naar geslacht: poppen of keukentjes voor meisjes, auto’s of lego voor jongens. Niet meer in Frankrijk, want daar is speelgoed voortaan "genderneutraal".
De Franse overheid heeft samen met producenten en winkels van speelgoed een charter opgesteld om de strijd aan te gaan tegen die stereotypen en vooroordelen. Er mag geen opdeling meer gemaakt worden tussen jongens- en meisjesspeelgoed én het winkelpersoneel mag niet meer aan de klant vragen of het voor een jongen of een meisje is. Ook Nederland zet het issue op de agenda.
“Een goede zaak”, zegt Els Consuegra, onderwijskundige aan de VUB, in het Radio 1-programma Nieuwe Feiten. “Er zijn al lang signalen in die richting, maar er zijn nog maar weinig speelgoedwinkels en fabrikanten die zijn afgestapt van die sterkte genderstereotype markt.” Consuegra vindt het niet slecht “om vanuit de overheid een kleine zet te geven.”
Volgens Consuegra krijgen kleine jongens en meisjes via reclame nog te veel een beeld opgedrongen van "stoer speelgoed" voor jongens en "zorgend speelgoed" voor meisjes. “Meisjes worden ook minder verleid om fysiek actief te zijn, leidende rollen op te nemen of met wetenschap en wiskunde bezig te zijn. Voor jongens is speelgoed vaak minder talig en zet het minder in op fijne motoriek.”