Furious Empathic Silence (FES)

1 februari 2019
Igloo
De ritmesectie van de FES -Flat Earth Society- brengt pianojazz op het scherp van de snee. Nieuwe stukken van pianist Peter Vandenberghe en één bewerking van Missy Elliott.

Wat hebben Flat Earth Society en Too Noisy Fish gemeen? Heel wat, want het trio Peter Vandenberghe (piano) Kristof Roseeuw (contrabas) en Teun Verbruggen (drums) is toevallig ook de ritmesectie van de FES (Flat Earth Society). It's a small world, indeed .. 

Naast de knotsgekke wereld van Peter Vermeersch bestaat dus ook de wondere wereld van Too Noisy Fish. Zopas verscheen van het Gents-Brusselse trio een nieuw album met alweer een titel die naar de FES verwijst. Want is de afkorting van Furious Empathic Silence niet F.E.S. ? Yep, net zoals de titels van hun vorige albums overigens. 

Zes composities van pianist Peter Vandenberghe, één van bassist Kristof Roseeuw en één bewerking van Can't Stop, een ranzig R'n'B-nummer van Missy Elliott, één van de guilty pleasures van Vandenberghe. De pianist heeft een uitgesproken fascinatie voor popzangeressen zoals M.I.A. en Missy Elliott. Maar net zo goed voor Frédéric Chopin, want de opener FID (Fredryck in Doubt) verwijst naar de wereldberoemde componist van de waltzen en de nocturnes. 

Opnieuw kon Too Noisy Fish voor de productie van het nieuwe album een beroep doen op Oz Fritz, de fameuze producer en mixer van Bill Laswell en Tom Waits. Deze keer trok de band niet naar zijn studio in California maar kwam de Amerikaan naar Brussel. Voor de finishing touch en de mastering van het nieuwe album Furious Empathic Silence.

Oz Fritz heeft een welbepaalde manier om de klank niet rond te maken zoals een cirkel maar eerder vierkant, om er een kubus van te maken .. En weet je wat hij hierover zei? That's exactly what Tom Waits told me.
Peter Vandenberghe

HERBELUISTER hier het interview in Time Out