Ga jij je laten leiden door de nieuwe voedingsdriehoek?

20 september 2017
Vergeet de oude voedingsdriehoek, want er is een nieuwe! De driehoek is op zijn kop gezet en er hoort nu ook een bewegingsdriehoek bij.

Wat zijn de grote verschillen met de oude voedingsdriehoek? Je ziet het meteen: de driehoek is omgedraaid!

Bovenaan staan voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong zoals noten, peulvruchten, fruit, groenten, gezonde vetten, aardappelen en volle granen.

Die hebben bewezen gezondheidsvoordelen en nemen daarom de toppositie in. We eten er over het algemeen nog te weinig van. Ze zouden de basis moeten vormen van onze maaltijden, aangevuld met kleinere hoeveelheden voedsel van vooral dierlijke oorsprong zoals eieren, melk en sojadrinks, kaas, yoghurt, en gevogelte.

Helemaal onderaan de driehoek - zo weinig mogelijk - vind je rood vlees en boter.

Gezond Leven raadt dus aan om minder vlees te eten, en te denken aan alternatieven zoals peulvruchten en vleesvervangers (zoals tofu en tempé). Zo'n voedingspatroon is de beste keuze.

Uit den boze - want nu helemaal buiten de driehoek - staan nu koekjes, chips, frisdrank, alcohol, maar ook bewerkte vleeswaren zoals salami of gerookt spek.

Meer details over de nieuwe voedingsdriehoek vind je op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven. En daar kan je ook de nieuwe bewegingsdriehoek in detail bekijken.

Reageer

  • Ga jij je laten leiden door de nieuwe voedingsdriehoek?
  • Ga jij nu minder koekjes, chips, frisdrank, alcohol, bewerkte vleeswaren zoals salami of gerookt spek eten en drinken om die producten compleet buiten de voedingsdriehoek vallen?

Radio 1 Select