Gabriel Yared: “Ik ben zo hongerig naar muziek. 24u in één dag is niet genoeg. Ik wil constant bijleren en muziek lezen"

16 oktober 2020
© Radio 1
Voor zijn filmmuziek van 'The English Patient' kreeg hij een Oscar, dit jaar krijgt hij een Lifetime Achievement Award op het Filmfest Gent, de Frans-Libanese filmcomponist Gabriel Yared heeft een palmares om u tegen te zeggen en zou makkelijk op zijn lauweren kunnen rusten, maar niets liever creëert hij muziek. Luister naar de nieuwe podcast 'Soundtrack Maestro' met topcomponist Gabriel Yared.

World Soundtrack Awards

“De World Soundtrack Awards is mijn familie”, zegt hij “Het is mooi om te zien hoe het is gegroeid. Van iets kleins in het begin, tot iets met een grote impact op de hele filmmuziekindustrie. Ook voor componisten, jong en oud. Voor sommigen is het een springplank, en worden er bekend, anderen leggen er contacten met mensen uit de filmmuziekbusiness. Als je een carrière zoekt in filmmuziek is dit dé plek. De deur staat er figuurlijk open naar de business en je kan er openbloeien.”

“Ik vind het zeer fijn hoe Dirk Brossé dit mee heeft groot gemaakt en ik voel mij vereerd dat ik dit jaar Lifetime Achievement Award krijg.”

Troy

Misschien wel de grootste schok in zijn leven was tijdens 'Troy', de grote Hollywood-productie waarvoor hij de muziek creëerde.

“Anderhalf jaar werkte ik aan de filmmuziek van 'Troy'. Dat was niet simpel, want ik moest me inleven in een oude wereld. Die van Homeros. Wat uiteindelijk ook lukte. Ik nodigde zangers uit uit Macedonië, Bulgarije en Hongarije, en creëerde zo een nieuw geluid, die tegelijk ook heel oud was. Tot grote vreugde van de regisseur en de music supervisor, trouwens."

Ik haalde zangers uit Macedonië, Bulgarije en Hongarije voor de muziek van 'Troy'.

"In de Abbey Road studio’s namen we alles op en iedereen vond het fantastisch. Ze vonden het geweldig en belden naar Hollywood, en toen kreeg ik een telefoon van een van de producers: ‘je bent ontslagen, we moeten je vervangen’!, zei die. “Bij de test screening hield het publiek niet van je film.”

“Dat was een echte schok!”, vertelt Gabriel Yared in de podcast. “Het was geen schok dat ik was ontslagen, want dat gebeurt zo vaak. Alle componisten maken dat mee. Maar wel omdat ik er zo veel tijd aan had besteed en eerder zoveel lof had gekregen."

Het was een schok dat ik was ontslagen.

"Dat klopt", zegt ook Dirk Brossé, “Dat gebeurt heel vaak. Het hoeft niet de opinie te zijn van de regisseur of producent, maar vaak worden de films voorgelegd aan een testpubliek en hun oordeel wordt dan gevolgd."

Het testpubliek toen vond de muziek van Yared voor 'Troy' té ingewikkeld, té mooi, te weinig Hollywoodiaans, té Europees, té gesofisticeerd. En toen is letterlijk met één pennentrek de muziekscore weggegooid. De componist is dan wel betaald, maar hij was wel zijn rechten kwijt en had er –in dit geval- anderhalf jaar aan gewerkt.”

Beluister de podcast:

Radio 1 Select