Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

Bonus

Garagist begint met auto-deelproject

za 14 jan. - 9:35

Elk jaar groeit het aantal autodelers met een kwart. Nieuwe initiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. Eén van die nieuwe initiatieven is dat van Dirk Houttequiet, een garagist uit Beveren. Garagisten die gaan autodelen? Is dat niet tegen hun eigen winkel?
Autodelen

Dégage in Gent werkt met privé-autobezitters die hun wagen ter beschikking stellen, tegen betaling. 900 Gentenaars delen op die manier 70 auto's. Bonus woonde een infoavond bij, waar best wel wat belangstelling bestond.  Enkele geïnteresseerden tekenden meteen een contract. Al zal het wel wat aanpassingen vergen, beseft één van de intekenaars:

Ik zal wel beter moeten plannen als ik een auto nodig heb.

In Beveren is garagist Dirk Houttequiet begonnen met een innovatief systeem van autodelen, met apps op de smartphone: stapp'in. Zeven wagens stelt hij ter beschikking en hij gaat zelf de boer op om mensen warm te maken, op markten en infoavonden. "Het is soms missionariswerk," geeft Houtequiet toe. Maar ook commerciële bedrijven moeten de ommezwaai maken, want de wereld is volop in verandering.

Voor al wie minder dan 7 of 8000 kilometer per jaar rijdt, is autodelen gunstig.

De gemiddelde autobezitter in ons land rijdt amper 13.000 kilometer per jaar. 

Maar autodelen doet het goed in ons land. Autodelen.net houdt de cijfers bij. Jeffrey Matthijs spreekt over 23.000 autodelers in Vlaanderen, fors meer dan de 14.000 van vorig jaar. Alles samen 3000 auto's worden op die manier gedeeld. Elk jaar komt er 20-25% bij. Autodelen blijft vooral een stedelijk fenomeen, maar heel geleidelijk komen er ook initiatieven op het platteland of in kleinere steden. Daar wil de organisatie mensen overhalen om hun tweede auto van de hand te doen en over te schakelen op een deelsysteem. Want die tweede wagen staat vaak 95% van de tijd stil.

De overheid mag best nog wat meer inzetten op autodelen.

De grootste vijand van het autodelen is immers de salariswagen, waarmee je 'onbewust' rondrijdt zonder te beseffen wat die kost.

 

 

 

 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet