Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Garantiefonds schiet in actie voor klanten Thomas Cook: "Mensen die niet kunnen vertrekken, worden terugbetaald"

di 24 sep. - 6:40

Het Garantiefonds reizen heeft zelf het financieel onvermogen van Thomas Cook België vastgesteld. Dat laat het fonds weten. Passagiers die niet meer kunnen vertrekken, zullen hun reissom 100 procent terugbetaald krijgen. Reizigers die vastzitten in het buitenland, zullen worden teruggehaald. Minister van Consumentenzaken Wouter Beke waarschuwt wel om daar geen extra betalingen te doen: "Die vallen niet onder het Garantiefonds."
© Belga (Thierry Roge)

Brussels Airlines - dat vluchten voor Thomas Cook in België uitvoert - heeft de vluchten van en naar Tunesië voor vandaag geannuleerd. Thomas Cook zelf laat intussen geen enkele klant die een pakketreis heeft geboekt nog met het vliegtuig vertrekken vandaag.

Intussen heeft het Garantiefonds reizen zelf het financieel onvermogen van Thomas Cook vastgesteld, de fase voor het faillissement. "Mensen kunnen een claim indienen via onze website", zegt Mark De Vriendt van het Garantiefonds Reizen.

Mensen die vandaag te horen hebben gekregen dat hun reis geannuleerd is, zijn gedekt via het Garantiefonds. "Zij zullen hun reissom honderd procent terugbetaald krijgen", stelt Mark De Vriendt van het Garantiefonds. "Dat gaat wel enige tijd in beslag nemen om dat allemaal te verwerken, maar die reizigers kunnen op beide oren slapen." De Vriendt vermoedt verder dat er de rest van de week wellicht geen Thomas Cook-klanten meer zullen kunnen vertrekken.

Oplossing voor vastzittende reizigers

Er zitten ook verschillende reizigers vast in het buitenland, met name in Tunesië. "Wij gaan ervoor zorgen dat die mensen kunnen terugkomen, het liefst op de geplande datum. Desnoods sturen we een leeg vliegtuig om mensen daar op te pikken."

Sommige hotels in het buitenland vragen aan de klanten - die al via Thomas Cook hadden betaald - om nog eens voor hun verblijf te betalen. "Dat gaat in tegen de rechtsregels, het advies is dan ook om niet op die vraag in te gaan en desnoods om de autoriteiten daarover te in te lichten. Ter zake is er een crisiscel opgericht bij buitenlandse zaken om daar paal en perk aan te stellen."

Minister van Consumentenzaken Wouter Beke (CD&V) waarschuwt dat zulke kosten niet terugbetaalbaar zijn. "We horen soms verhalen van mensen die ter plaatse onder druk gezet zijn om dat te doen. Ga daar niet op in, want die extra betalingen vallen niet onder het Garantiefonds."

Beluister het gesprek met Mark De Vriendt in 'De Ochtend':

Beluister het gesprek met Wouter Beke in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet