Gedaan met politieke advertenties op Twitter (en dat is goed nieuws volgens André Duval)

1 november 2019
Twitter, de website waar je terechtkan om boodschappen van maximum 280 tekens de wereld in te sturen, bant voortaan alle politieke advertenties. Dat heeft CEO Jack Dorsey zelf bekendgemaakt... op Twitter.

"Ik juich toe dat Twitter voortaan politieke advertenties zal bannen." André Duval is een doorgewinterd reclameman en vertelt in De Wereld Vandaag dat hij de beslissing van CEO Jack Dorsey alleen maar kan toejuichen. Onder de politieke advertenties vallen boodschappen die 'getarget' worden, namelijk gestuurd naar een specifieke doelgroep en waar ook budget wordt aan besteed. 

Richtlijnen

"Ik heb 35 jaar reclame gemaakt en wij hebben ons altijd aan richtlijven moeten houden. Je mag in de reclamewereld niet eender wat doen, maar voor politieke boodschappen waren er geen richtlijnen. Dat is naar mijn mening ongelofelijk gevaarlijk en niet alleen in de Verenigde Staten", zegt hij.

"Als je een boodschap post op sociale media en mensen zijn het met die boodschap eens, ze willen dat steunen en delen, dat vind ik absoluut aanvaardbaar", gaat Duval verder. "Maar door grote middelen zoals 'reach' (bereik, nvdr) en zendtijd te kopen... Dan mag je niet denken aan wat er kan gebeuren als je veel middelen hebt. En dat is niet de toekomst, dat gebeurt nu al!" 

Een politicus kan uit eigen naam wel nog altijd boodschappen versturen, maar het is al oppassen voor de volgende stap, zo zegt Duval: "De volgende stap zijn robots, bots die voor beïnvloeding kunnen zorgen. Maar het is sowieso een moedige stap van Jack Dorsey om politieke advertenties alvast te bannen. Twitter geeft op die manier een stuk van zijn inkomsten op en dat kan invloed hebben op het beursgenoteerd bedrijf."

(lees verder onder de tweet)

Facebook

Waar Twitter een koppositie inneemt om dergelijke boodschappen af te remmen, doet Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, geen moeite om politieke boodschappen te reguleren of af te remmen. "Maar wat als er bijvoorbeeld een verkeerde verkiezingsdatum wordt verspreid ergens in Afrika?", vraagt André Duval zich af.

"We willen onze vrijheid niet beperkt zien worden, maar er zijn grenzen en als je dat niet durft uitspreken, dan ben je naïef. Het is geen begrenzing van vrije meningsuiting, maar als reclame zich moet houden aan richtlijven, waarom de politek dan niet? Ik had gehoopt dat Zuckerberg ook had gezegd dat hij zou werken aan zijn beleid, maar wat hij zegt, blijft wollige praat."

Lees meer:

Radio 1 Select