Gedaan met 'racen' op de Duitse wegen?'

23 januari 2019
© Pixabay
Een Duits taboe is aan het wankelen gebracht. Het land heeft een ‘Tempolimit-Diskussion’ geopend.

"Het gaat tegen ieder mensenverstand in"

In de toekomst zal er in Duitsland misschien een algemene snelheidslimiet van 130 km/u ingevoerd worden. Of toch als het van het ‘Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität' afhangt. Maar of het echt zover komt is nog even afwachten. “De tegenstand is niet gering” zegt Geert van Istendael, schrijver van onder meer ‘Mijn Duitsland’, in ‘Nieuwe Feiten. “ Zo heeft Andreas Scheuer, de minister van Verkeer, al gezegd dat de snelheidsbeperking tegen ieder mensenverstand ingaat. Scheuer komt namelijk uit Beieren, en BMW betekent Bayerische Motoren Werke, dus dat is een Beierse fabriek.” Ook de minister-president van Nedersaksen is tegen, maar daar ligt dan weer de fabriek van Volkswagen, in Wolfsberg. Ook de Automobilistenbond en de automobielproducenten zelf zijn tegen.

Het heeft dus niks te maken met de Duitse ziel, maar wel met de Duitse auto-industrie? “Misschien is de Duitse ziel wel hetzelfde als de Duitse auto-industrie, nu ze de D-mark niet meer hebben” reageert Van Istendael.

"Taboe wordt eindelijk eens besproken"

“Het zou nauwelijks meer veiligheid opleveren” zeggen de tegenstanders ook. Het aantal dodelijke ongevallen is in België bijvoorbeeld een stuk groter dan in Duitsland. Maar dat gaat dan natuurlijk over alle wegen, en niet alleen over de snelwegen.

“We hebben in België ook meer op- en afritten, en meer lintbebouwing” verklaart Geert van Istendael de cijfers. Diezelfde tegenstanders minimaliseren trouwens ook het effect op de CO2-uitstoot.

Hoe het gaat aflopen is dus nog even afwachten, maar “het taboe wordt nu eindelijk eens besproken, en dat is een hele vooruitgang” zegt Geert van Istendael.” Enkele jaren geleden was het nog onbespreekbaar.”

Beluister het integrale gesprek met Geert van Istendael:

Lees ook: