Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Nieuwe Feiten

Gedaan met wildplassen: we ‘nudgen’ onze weg naar een propere straat

vr 23 okt. - 0:35

Gedaan met nachtelijke wildplassers. Mathias Celis, psycholoog aan de UGent heeft met ‘nudging’ een manier gevonden om wildplassen definitief tegen te gaan. Hij vertelt in ‘Nieuwe Feiten’ over zijn onderzoek.
WC

Na een avondje stappen kan je al eens een verdwaalde wildplasser op je weg tegenkomen die zijn behoefte doet tegen de lokale kerkmuur. Een welbekend fenomeen, maar ook een maatschappelijk probleem. Boetes worden uitgeschreven en extra urinoirs worden geplaatst, maar het probleem lijkt hiermee niet opgelost. Mathias Celis, psycholoog aan de UGent bedacht de oplossing onder de vorm van ‘nudging’. “Aan de hand van subtiele aanpassingen in de omgeving, proberen we het gedrag te sturen zonder keuzemogelijkheden in te perken”, vertelt Celis.

Een duwtje in de rug

“Wildplassen is een probleem dat elk jaar erger wordt, en de stadsbesturen kijken met pijn in de ogen toe op het probleem. Met ‘nudging’, wat letterlijk 'een zetje geven' betekent, proberen we wildplassers een duwtje in de goede richting te geven, zonder dat ze het zelf beseffen. Zo hebben we allerlei technieken in de uitgaansbuurten getest en deze via camera’s beoordeeld. Zo blijken sensibiliseringsborden met ‘Wildplassen = 70 euro boete’ bijvoorbeeld niet te werken”, aldus Celis.

Wat wel lijkt te werken, zijn bijvoorbeeld op de grond geschilderde voetjes of pijlen die leiden naar een toilet in de buurt. Bij deze pijlen kan je ook een tijdsaanduiding plaatsen, zoals ‘toilet links binnen 10 sec’. De wildplasser zal bij het buitenkomen van het café deze aanduidingen zien staan, voor hij zelfs maar beseft dat hij nodig moet gaan”, vertelt Celis. “Hij zal dan de pijlen volgen, zonder geneigd te zijn om te stoppen voor een vroegtijdige plaspauze. Het is belangrijk dat we proberen inspelen op deze onbewuste beslissingen.”

Pertinent aanwezig

In het verleden werden enkele ‘nudging’ tactieken al getest en goedgekeurd. Zo gebruikt de winkelgigant Ikea de techniek al enkele jaren. Denk maar aan de pijlen die doorheen het hele Ikea doolhof getekend staan. Een ander voorbeeld zijn posters die ‘1 boete = 10 pinten’ lezen, om zo eventuele gedachten rond wildplassen snel door te spoelen.

Beluister het gesprek van Mathias Celis in ‘Nieuwe Feiten’:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet