Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

“Gedwongen gezelligheid is niets voor mij”

do 27 dec. - 0:52

De eindejaarsperiode is traditioneel een periode waarin mensen stilstaan bij zichzelf, het leven en de anderen. Ze maken een balans op van de afgelopen jaren en overgieten dat met een feestelijke saus. Nochtans voelt dit voor velen niet aan als een reden om te feesten of te geven. Lees de column van klinisch psychologe en journaliste Leslie Hodge:
Leslie Hodge

“Ik vind dit geen aangename periode. Alles is zo geforceerd. Je wordt gedwongen om vrolijk te zijn. Gedwongen om te geven. Gedwongen om te zeulen met cadeaus. Er heerst een gedwongen gezelligheid. Het is allemaal niets voor mij”

De vrouw, die voor me op de sofa zit, is vijftig. Ze is een aantal jaren geleden gescheiden en heeft geen kinderen. Ze kan de eindejaarsperiode moeilijk appreciëren. Het “gedwongen geven” vindt ze vreselijk. Het is dan ook traditioneel een periode waarin wordt stilgestaan bij zichzelf, het leven en de anderen. Er wordt een balans opgemaakt van de afgelopen jaren en dat wordt overgoten met een feestelijke saus. Terwijl dit voor velen niet aanvoelt als een reden om te feesten, noch om te geven.

Waarderen wat je hebt

Toch kan je proberen om te waarderen wat je hebt. Sta stil bij de dingen waar je het afgelopen jaar van hebt genoten. Laat je niet leiden door wat er nog niet is. Of verlammen door wat er niet meer is. Zo kan dit een bijzondere periode zijn. En in plaats van gedwongen geven, kan je leren genieten van geven.

Geven maakt trouwens gelukkig volgens de wetenschap. Zo werd in een onderzoek van de Harvard Business School aan mensen gevraagd om een maand hun uitgaven bij te houden. De onderzoekers verdeelden de uitgaven in twee categorieën namelijk in “persoonlijke uitgaven”, het geld dat besteed werd aan zichzelf of aan rekeningen. En “sociale uitgaven”, geld dat werd uitgegeven aan cadeaus voor anderen of een goed doel. Wat blijkt? Ongeacht het inkomen zijn de mensen die meer geld aan anderen besteden, gelukkiger dan de mensen die het aan zichzelf uitgeven.

Toch voelt geven, zoals de vrouw in de sofa aangeeft, niet altijd even goed. Een studie van professor in de psychologie Weinstein ging een stap verder. Zij onderzocht wanneer mensen zich het gelukkigst voelden na een gift. Wanneer je zelf mag kiezen of je iets geeft, voel je je het gelukkigst. Als mensen het gevoel ervaren dat ze moeten geven door sociale druk of omdat ze vrezen dat de andere boos wordt, voelden ze zich na afloop niet beter.

Geschenken krijgen is niet altijd positief

Uiteraard is er ook altijd iemand die het geschenk in ontvangst neemt. En is het even belangrijk om stil te staan bij zijn ervaring. Krijgen is altijd positief zou je denken, maar dat is niet zo. Als je iets geeft uit eigen beweging, voelt de ontvanger zich goed en zelfs beter dan voordien. Maar als je iets geeft uit verplichting, dan voelt de ontvanger zich niet gelukkig. En zelfs slechter dan diegene die niets kreeg. Je kan het moment dus ook voor de ander verknallen.

Ontsnappen aan de eindejaarsperiode is moeilijk, maak er gewoon het beste van

Ontsnappen aan de eindejaarsperiode is moeilijk, maak er gewoon het beste van. Voor jezelf en de ander. Waardeer wat je hebt, leg die verwachtingen niet te hoog en leer genieten van het geven. Zie het niet als een verplichting, maar als een kans om te tonen dat je om anderen geeft. Zo voel je jezelf gelukkiger, maar ook diegene die het pakje ontvangt. Wat toch uiteindelijk de bedoeling is. En misschien wel de sleutel vormt tot een sfeer van ongedwongen gezelligheid.

Leslie Hodge is klinisch psycholoog en journalist, ze heeft een praktijk Strong Mind in Antwerpen en is auteur van het boek ‘Verborgen Kopzorgen’. Ze is een van de vaste columnisten voor radio1.be

Lees ook

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet