"Geef leerlingen meer keuzevakken!"

19 september 2016
In de Groep van 10 die rond onderwijs nadacht, vonden de luisteraars het erg belangrijk dat leerlingen meer vrije keuze hebben in wat ze willen leren.

Abdel Qisse, lid van de Groep van 10 die over onderwijs heeft nagedacht, komt nóg een aanbeveling vertellen. Concreet klinkt die zo: "Laat leerlingen in het secundair onderwijs twee uur per week vrij kiezen uit een lijst van keuzevakken." Een aantal voorbeelden? "Bijvoorbeeld het vak actua, waar de studentne leren over tax shift. Of een vak over grafische vormgeving, ..."

IN DE PRAKTIJK

We zochten en vonden een school die dit idee al in de praktijk tracht om te zetten! In het atheneum van Geel kunnen leerlingen kiezen uit een aantal modules. Tinne Van Doninck, directeur van de school, legt uit wat ze precies doen: "De leerlingen kunnen inde tweede graad kiezen uit modules als wetenschappelijk onderwijs, sport en gezonde voeding, EHBO, ze kunnen ook kiezen voor lessen geschiedenis in het Engels (CLIL). In de derde graad kunnen ze zich in die modules wat voorbereiden op het hoger onderwijs, maar ook op het leven nà school. "Dan gaat het bijvoorbeeld over belastingen, over politiek, ... Leerlingen zijn wel degelijk geïnteresseerd in dat soort informatie, die minder wordt aangeboden in de gewone vakken."

Met andere woorden: het idee van de Groep van 10 is in sommige scholen al in voegen! 

Toch is niet alles positief. "Het nadeel aan dit idee is dat het heel wat uren extra kost. We moeten dus afwegen hoeveel modules we inrichten, want voor hetzelfde aantal leerlingen moeten we méér uren aanbieden."