"Geen gemakkelijke opdracht"

3 november 2018
Kevin Van den Panhuyzen en Ambre Ciselet
In de wedstrijd 'Belgodyssee' strijden jonge Franstalige en Nederlandstalige studenten om een betaalde stage bij de VRT en de RTBF. Als thema voor hun reportage kregen ze de 'Universele Verklaring van de Rechten van de Mens' voorgeschoteld. Ook Kevin Van den Panhuyzen en Ambre Ciselet strijden mee. Geen gemakkelijke opdracht, maar wel een razend interessante ervaring.

We hadden elkaar niet meer gezien of gesproken sinds de selectiedag en er was nog maar een week te gaan voor ons Belgodyssee-avontuur zou beginnen. Hoog tijd dus om af te spreken. Ambre en ik ontmoetten elkaar onder een mooie herfstzon op een terrasje op het gezellige Flageyplein.

Vooraf hadden we afgesproken dat we elk een journalistiek idee of onderwerp naar voor zouden brengen. Ambre dacht aan een reportage over de re-integratie van ex-gedetineerden in de samenleving. Ik wilde iets doen rond Romajongeren en onderwijs. We besloten om voorrang te geven aan dit onderwerp. Van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zou artikel 26 over het recht op onderwijs onze leidraad worden.

“Geen gemakkelijke opdracht”, dachten we over het idee over Romajongeren en onderwijs.

Dinsdagochtend hadden we nog steeds geen Romaleerling gevonden die met ons wilde spreken, dus kwamen Ambre en ik samen om te overleggen.

Zonder een leerling die wil getuigen, hadden we geen verhaal. We besloten dan maar om ons back-upplan uit de kast te halen: de re-integratie van ex-gedetineerden in de samenleving. Maar ook dit bleek geen gemakkelijk onderwerp te zijn.

Uiteindelijk lukte het ons wel om de juiste contactpersonen te vinden voor onze reportage over Romajongeren en onderwijs. Al kwam onze reportage moeilijk tot stand, de samenwerking met mijn Franstalige collega Ambre verliep vlot. De hele week hebben we samen doorgebracht. Tijdens de verschillende stressy momenten bleven we constructief.

Samenwerken met een Franstalige partner was bovendien een erg interessante ervaring. Het belangrijkste nieuws van de dag is niet altijd aan beide zijden van de taalgrens hetzelfde. In die zin waren onze inzichten complementair, net als onze taalbeheersing. Wat mij betreft mogen zulke tweetalige projecten meer aan bod komen in de opleiding Journalistiek en zelfs in het onderwijs in het algemeen.

Beluister de reportage:

Lees ook:

Radio 1 Select