Gevaarlijk = Veilig

16 december 2011

Lijst u eens de maatregelen op die een gevaarlijke verkeerssituatie veiliger kunnen maken.

Klaar? Stond daar 'weg met verkeerslichten', 'weg met verkeerstekens', 'geen zeebrapaden meer', 'verlaagde voetpaden' en 'te smalle wegen om mekaar veilig te kruisen' bij? Nee? Nochtans.

In Exhibition Road (fotootje) beproeven ze dat momenteel. Het aantal ongevallen is er sindsdien met zowat twee derde gedaald. In Duitsland, Denemarken, Australië en de VS wordt het 'Shared Space'-model ook al met succes toegepast.

De vader van deze alternatieve visie op verkeersveiligheid is de Nederlandse verkeersdeskundige Hans Monderman (+ 2008). Zij motto was 'Liever veiligheid met onzekerheid dan ongelukken met duidelijkheid'.

Het idee is: als de aanwijzingen voor de automobilist wegehaald worden, dan wordt het straatbeeld onoverzichtelijker. Hierdoor neemt de subjectieve veiligheid af. Met als gevolg dat een weggebruiker alerter en voorzichtiger gaat rijden, waardoor de objectieve veiligheid toeneemt. En daar gaat het natuurlijk om.

Zou daar bij ons een maatschappelijk of verkeersdeskundig draagvlak voor bestaan?

Radio 1 Select