Gezond eten? Blijf weg uit de middelste rayons!

9 mei 2017
Blijf weg van zakjes en pakjes
Vermijd het midden van de supermarkt. Daar staan de zakjes en de pakjes en dus het ‘bewerkte’ voedsel dat langer goed blijft, zegt Lotte Alsteens voedingsjournaliste bij De Standaard. Blijf beter aan de' rand', want daar vind je de verse onbewerkte voeding zoals groenten en fruit, zuivel, vlees en vis. En verder heeft niemand dure goji-bessen, mueslirepen of granola nodig om gezond te zijn.

Gezond eten is niet iets wat op je bord ligt, maar je hele eetpatroon. Groenten, fruit, peulvruchten, af en toe vlees, vis, eieren, en volkoren producten: het zijn allemaal betaalbare voedingsproducten waar je perfect gezond van kan leven. Koop ook seizoensproducten koopt, zegt Standaard-journaliste Lotte Alsteens. Die zijn lekker en goedkoop. En drinken is helemaal gemakkelijk: gewoon water uit de kraan.

Superfoods zijn overbodig. gojibessen, granola, mueslirepen en gedroogde bessenmixen maken je niet speciaal gezonder en ze zijn nog duur ook, zegt Alsteens. Noten zijn wel goed, maar misschien niet zo goedkoop. Al valt het nogal mee, voor vijf euro kan je al een zak kopen. En daar kom je toch wel wat dagen mee rond. Opmerkelijk ook: zogenaamde 'gezonde' suikervervangers zoals ongeraffineerde rietsuiker, agavesiroop of zelfs honing zijn nauwelijks gezonder dan witte suiker.

Van snacks, koeken en frisdrank blijf je best zoveel mogelijk af. Een handige tip die Alsteens in een boek vond: vermijd het midden van de supermarkt. Want daar staat meestal het eten dat lang goed blijft, toegevoegde suikers heeft en waar de vezels zijn uitgehaald. Blijf beter hangen in de afdelingen met ‘herkenbaar voedsel’ zoals groenten en fruit, zuivel, vlees en vis. Daar kan je voor een aanvaardbaar bedrag alles kopen wat je nodig hebt om te eten.