Gokreclame wordt wellicht bijna volledig verboden, minister Van Quickenborne: "Gokken is het nieuwe roken"

9 mei 2022
© VRT
Reclame maken voor gokken wordt tegen het einde van dit jaar wellicht zo goed als verboden in ons land. Gokbedrijven of platformen mogen dan niet meer adverteren op radio en televisie, maar ook niet meer op sociale media, in kranten of op affiches op straat. Enkel wie op het internet een zoekterm ingeeft die te maken heeft met gokken, kan nog reclame te zien krijgen.

Tegen het einde van het jaar worden zowat alle vormen van gokreclame aan banden gelegd. Dat heeft minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) laten opnemen in een ontwerp voor een koninklijk besluit (KB). Het is goedgekeurd door zes bevoegde ministers, maar moet nog worden goedgekeurd door Europa en voor advies langs de Raad van State.

Opvallend: regeringspartij MR is tegen het verbod (maar levert geen bevoegde minister en kan het ontwerp en uiteindelijk KB dus niet tegenhouden).

Lees verder onder de tweet

Gokplatformen en -bedrijven mogen volgens het ontwerp geen reclame meer maken via spots op televisie, radio of in bioscopen. Ook advertenties op of via websites, sociale media, sms, reclamedrukwerk, tijdschriften, kranten en affiches op straat worden verboden. Voor lopende publiciteitscontracten is er een overgangsmaatregel tot oktober volgend jaar.

Gokplatformen mogen wel nog reclame maken op hun eigen websites (of binnen de muren van de speelhal). Ook wie op het internet zelf een zoekterm ingeeft die te maken heeft met gokken, kan nog reclame te zien krijgen.

Verslavingen

Volgens Van Quickenborne is het aantal gokkers tijdens de coronacrisis enorm toegenomen. "Het aantal jongeren dat gokt is gestegen met 43 procent. Internationaal onderzoek toont aan dat 40 procent van de winsten die gokbedrijven maken afkomstig is van mensen met een gokverslaving. Achter die cijfers gaat heel wat leed schuil", zegt de minister.

"Mensen die verslaafd waren hervallen ook makkelijker als ze overspoeld worden met die reclame", geeft Van Quickenborne aan. "Gokken is het nieuwe roken, en iedereen is het er ook over eens dat tabaksreclame er beter niet meer is", aldus Van Quickenborne.

Geen sportsponsoring meer

Ook zouden gokplatformen volgens het onwerp niet meer aan sportsponsoring mogen doen, al is daar een overgangsmaatregel tot 2025. Gokbedrijven mogen tot dan enkel nog reclame maken door de merknaam of het logo te gebruiken, zowel op de shirts als in de stadions. Het gebruik van reclameslogans is sowieso niet meer toegelaten. Ook reclamespots afspelen op schermen of door luidsprekers in stadions wordt verboden.

In het kader van sporttornooien mag tot 1 januari 2025 op televisie wel nog reclame gemaakt worden, maar enkel spotjes van maximaal 5 seconden, maximaal 2 per uur en minstens een kwartier voor of na de uitzending van de wedstrijd.

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook