Groen-parlementslid Meuleman roept op om examencommissie bij te sturen: "Vangnet met gaten"

10 mei 2021
© Jeswin Thomas (Unsplash)
Leerlingen uit het ASO en TSO die via de examencommissie hun diploma secundair onderwijs proberen halen, slagen daar minder goed in dan leerlingen uit het BSO. Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman heeft opgevraagd bij Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Het parlementslid roept dan ook op om de examencommissie bij te sturen, vooral voor bepaalde buisvakken. "Dit lijkt op een vangnet met gaten", klinkt het in 'De Ochtend'.

Meer dan 5.000 leerlingen schrijven zich elk jaar in bij de centrale examencommissie - de vroegere middenjury - om een diploma secundair onderwijs te behalen. In 2019 bedroeg het slaagpercentage voor alle examens in alle richtingen van de derde graad samen 60 procent. Maar de cijfers liggen een stuk hoger voor BSO-richtingen (70 procent), dan voor ASO- (46 procent) en TSO-richtingen (51 procent). Dat blijkt uit de cijfers van de laatste vijf jaar die Elisabeth Meuleman heeft opgevraagd bij de onderwijsminister.

"Uit de cijfers blijkt dat slechts 20,32 procent van de leerlingen in de derde graad ASO slaagt voor wiskunde", klinkt het bij Meuleman. "Voor de wetenschapsvakken is het nauwelijks beter: chemie 28 procent, fysica 38 procent en natuurwetenschappen 34 procent. In de derde graad TSO buizen ze vooral voor natuurwetenschappen, biologie en Duits. Als maar 1 op de 5 leerlingen slaagt voor bepaalde vakken zitten we toch met een groot probleem."

(lees verder onder de foto)

Elisabeth Meuleman (© Nicolas Maeterlinck, Belga)
Elisabeth Meuleman (© Nicolas Maeterlinck, Belga)

Volgens Meuleman moet de examencommissie dan ook bijgestuurd worden. "Examens moeten op een andere manier opgesteld en verbeterd worden, en leerlingen moeten meer aangespoord worden om hun examens in te kijken. De lat moet daarbij zeker niet lager, het diploma van de examencommissie moet evenveel waard zijn. Het gaat vooral om begeleiding."

En dat is heel belangrijk want het aantal leerlingen dat zonder diploma de school verlaat zit in stijgende lijn. "Voor veel van die leerlingen is de examencommissie nog een vangnet, een tweede kans om toch nog een diploma te behalen, maar de slaagcijfers zijn niet bepaald bemoedigend. En zonder diploma ben je bijzonder weinig in onze maatschappij", aldus Meuleman.

Beluister het gesprek met Elisabeth Meuleman in 'De Ochtend' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook: