De Wereld Vandaag
"Groene luchtvaart? Dat is perfect mogelijk! De theorie bestaat al"
di 1 jun. - 8:22
De grootste luchthaven van het land heeft zwaar geleden onder de coronacrisis: netto was er in 2020 een verlies van 147 miljoen euro. "Dat is gigantisch, maar gezien de omstandigheden nog aanvaardbaar", nuanceert Arnaud Feist. Dit jaar verwacht de CEO opnieuw verlies, volgend jaar zou een kleine winst mogelijk zijn. "Maar dat is zeer afhankelijk van de trafiek."
Ondanks de optimistische signalen uit de toeristische sector van de laatste weken, rekent Brussels Airport niet snel weer op de massale passagiersstromen van 2019. Voor dit jaar gaat de luchthaven uit van 10 miljoen reizigers. Ter vergelijking: in 2019, een topjaar voor Brussels Airport, passeerden er 26,4 miljoen reizigers op de luchthaven. Vorig jaar waren het er door de coronacrisis maar 6,7 miljoen.
Opportuniteit
"Maar elke crisis is ook een opportuniteit", vindt Arnaud Feist. "We willen niet terug naar normaal gaan. We zien een gelegenheid om het anders te doen." Onder meer met Europese subsidies wil de luchthaven in de komende jaren inzetten op duurzaamheid. De tarieven die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen aan de luchthaven, zijn daarbij voor Feist een interessant wapen. Aanvankelijk zouden nieuwe tarieven in dit jaar ingevoerd worden, maar dat werd verschoven naar 2023.
In 2016 besliste de luchthaven al om de zwaarste vervuilers, op vlak van CO2-uitstoot en geluidsoverlast, drie keer meer te laten betalen. Dat wordt volgens Feist twintig keer meer. "We mogen een bepaald type toestellen niet verbieden, maar we kunnen het wel zo duur maken dat luchtvaartmaatschappijen hopelijk niet meer met oude bakken naar Brussels Airport willen vliegen. Ze zijn al een paar jaar op de hoogte en als onze regulator goedkeuring geeft, kunnen we in 2023 starten."
Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'