Grote Amerikaanse pick-uptrucks steeds populairder in België, maar horen ze wel thuis op onze wegen?

18 januari 2020
Foto: autogids.be
Ze rijden steeds vaker rond op onze Belgische wegen: pick-uptrucks. De voorbije 10 jaar is de verkoop ervan verdrievoudigd. Al drie jaar op rij worden er in België zo'n 7.000 per jaar verkocht. Maar zijn zo'n grote voertuigen wel veilig op onze wegen en wat met de fiscale voordelen, ondanks het feit dat ze zwaar zijn en een grote motorinhoud hebben?

Een opvallende tendens in de autosector de voorbije jaren: onze wagens worden steeds groter. 4 op de 10 verkochte auto’s zijn een SUV, een zogenoemde "sports utility vehicle". Maar het kan nóg groter: de pick-up, een terreinwagen met een laadbak, is aan een opvallende opmars bezig.

Op het autosalon, dat nog een weekend loopt, pakt zowat elk groot merk uit met een eigen pick-up en er zijn merken zoals Isuzu die zich zelfs opwerpen als pick-upspecialist.

Bij een botsing met zo'n zware pick-up hebben inzittenden van een gewone personenwagen dubbel zoveel kans op een fatale afloop

Verkeersveiligheid

“Pick-ups en andere weggebruikers zijn absoluut niet verenigbaar met verkeersveiligheid”, zegt mobiliteitsprofessor Dirk Lauwers van de universiteit Antwerpen en de universiteit Gent. “Bij een botsing met zo'n zware pick-up hebben inzittenden van een gewone personenwagen dubbel zoveel kans op een fatale afloop, voor fietsers en voetgangers is de kans dat ze overlijden meer dan vier keer zo groot."

Liefhebbers vergelijken hun geliefde Amerikaan graag met een bestelwagen en dan is er weinig of geen verschil qua grootte. Maar in zo’n pick-uptruck zit een bijzonder krachtige motor van 400 pk, wat hem nog gevaarlijker maakt.

Uit verschillende studies blijkt dat mannen maar ook vrouwen gevaarlijker rijden met zo’n pick-uptruck

“Uit verschillende studies blijkt dat mannen, maar ook vrouwen gevaarlijker rijden met zo’n pick-uptruck", zegt Lauwers. "Maar dat deert hen niet want zij voelen zich veilig.”

Klimaat

Naast de verkeersveiligheid is het klimaat ook verre van gebaat bij de oprukkende pick-uptrucks. De Dodge Ram weegt algauw 3 ton en verbruikt 15 liter benzine per 100 kilometer. “Dat is nefast voor het milieu”, zegt mobiliteitsexpert Joeri Thijs van Greenpeace. “We zien de wereldwijde verkoop van SUV’s en pick-ups met lede ogen aan.”

Die pick-ups zijn alles wat de autosector in de toekomst best achter zich laat

Uit een analyse van het Internationaal Energie Agentschap blijkt dat de stijgende verkoop van die wagens, na de energiesector, de belangrijkste reden is dat de globale CO2-uitstoot stijgt sinds 2010

“Die pick-ups zijn alles wat de autosector in de toekomst best achter zich laat. Het zijn zware, snelle, vervuilende en gevaarlijke voertuigen", besluit Thijs.

Lees meer op VRT NWS

Beluister het volledige gesprek met Tony Verhelle:

Lees ook:

Radio 1 Select