Hedendaagse kunst? Dat kan ik ook!

15 maart 2019
© Robert Therrien
Het SMAK in Gent bestaat 20 jaar. Met het museum voor hedendaagse kunst en eerdere en andere tentoonstellingen wist “kunstpaus” en top-enthousiasmeerder Jan Hoet Vlaanderen de weg te tonen naar kunst die niet altijd even hapklaar was. Waar staat hedendaagse kunst vandaag? Wat is de perceptie er rond? Missen we een figuur als Jan Hoet? Of vindt een breed publiek ondertussen wel de weg naar het SMAK, het M HKA en andere musea en tentoonstellingen over hedendaagse kunst?

Het SMAK viert zijn verjaardag met de tentoonstelling “Highlights for a Future. De collectie (1)”. Je kan zelf je weg vinden door de expo maar je kan de tentoonstelling ook bezoeken volgens vijf thematische routes. Een van die routes heet ‘Iedereen kunstenaar’. Die vertrekt vanuit het idee ‘Dat kan ik ook’. Een opmerking die SMAK-directeur Philippe Van Cauteren ook nog wel regelmatig voor de voeten geworpen krijgt. Hoe probeert hij hendaagse kunst tot bij een groot publiek te krijgen zoals zijn voorganger Jan Hoet dat als geen ander kon?

“Kan ik ook!” hoor je vaak bij hedendaagse kunstwerken. Dat we bijvoorbeeld allemaal in een potje kunnen kakken, en dat dan kunst noemen, het zal wel, maar Stijn Van De Voorde legt uit waarom “Merda d’Artisa" van Piero Manzoni wel degelijk het predicaat kunst verdienst.

Hedendaagse kunst stuit vaak op onbegrip, soms zelfs weerstand. Dat mocht ook kunstenaar Arne Quinze ondervinden toen hij met reporter Ann Rootveld zijn werk “Rock Strangers” bezocht in Oostende, voor het programma “Joos”.

Hedendaagse kunst, vaak moeilijk te begrijpen. En dan bij uitstek de niche van de ‘performance art’. Maar als je de bevlogenheid hoort van theatermaakster en schrijfster Julie Cafmeyer voor de performances van Marina Abramovic, kan je niet anders dan zelf enthousiast worden.

Hebben schilders dat ook dat ze bij het werk van andere schilders denken “dat kan ik ook”? Reporter Ward Bogaert trekt met presentator en kunstenaar Koen Fillet naar het M HKA waar hij stilstaat bij het werk van Ilse D’Hollander.

“Dat kan ik ook!”. Als iemand dat dacht en vervolgens ook deed, dan de Nederlander Geert Jan Janssen wel. Jarenlang vervalste hij ongeveer alle Europese meesters van de 20ste eeuw.
 

Radio 1 Select