Heerlijk Helder 2018: bezorg ons voorbeelden van onduidelijke communicatie

29 januari 2018
Hautekiet maakt de balans op van drie jaar Heerlijk Helder, de campagne die ijvert voor meer duidelijke communicatie door bedrijven, organisaties en overheidsdiensten.

Politici, juristen, overheidsdiensten, banken, dokters en musea communiceren soms onnodige ingewikkeld. Wollige taal zorgt ervoor dat mensen de boodschap verkeerd begrijpen en dat zorgt voor frustratie.

Drie jaar geleden probeerde Hautekiet samen met Ann De Craemer en een Heerlijk Helder-panel iedereen ervan te overtuigen dat helder communiceren in ieders voordeel is. Met succes: sindsdien is bijvoorbeeld het aanslagbiljet van de personenbelasting een pak duidelijker geworden, schrijft de politie pv's in mensentaal en recent nog begon de Vlaamse overheid met een interne campagne Hou je taal Heerlijk Helder.

Jouw voorbeelden van onduidelijke communicatie zijn welkom.

Hautekiet wil de komende weken de vinger opnieuw aan de pols houden. Zijn er nog bedrijven, organisaties of overheidsdiensten die de voorbije maanden en jaren werk hebben gemaakt van heldere communicatie?

Of kreeg je nog brieven of mails waarvan je dacht: wat moet ik hier nu mee? In tegenstelling tot wat de titel van dit artikel doet vermoeden, zijn we dus op zoek naar goede en slechte voorbeelden. Alle voorbeelden zijn welkom op hautekiet@radio1.be.

 

Alle voorbeelden van heldere en minder heldere communicatie zijn welkom op hautekiet@radio1.be. Mail ons zeker ook je telefoonnummer als we je mogen bellen.