Hautekiet
Heidi Lenaerts: "Dit klopt zo hard niet"
ma 2 okt. - 8:51
Qua huiswerk is Heidi in de loop der jaren een ervaringsdeskundige geworden. Haar oudste dochter zit in het vierde leerjaar, en heeft dus al enkele jaren huiswerk achter de kiezen. En op den duur wordt dat echt wel te veel, vindt Heidi. Er is altijd wel een blaadje te maken, of tien minuten lezen, of extra rekenoefeningen,… Dat rekenen ligt haar dochter bovendien minder, waardoor er toch wel veel tijd en concentratie inkruipt. En soms gaat het dan gewoon niet meer.
Dan ben ik wel een ouder die op het blad gaat schrijven: we hebben 6 oefeningen gemaakt van de 10. Maar het was genoeg.
“Dit klopt zo hard niet”
Vorig jaar kon Heidi’s dochter van school thuiskomen, met een boek in de zetel gaan zitten en een uur lezen. Ongevraagd. Gewoon omdat ze het leuk vond. Maar ondertussen moeten er zoveel andere dingen, zoals logopedie, dat haar dochter soms niet meer aan lezen toekomt. “Dit klopt zo hard niet”, vindt Heidi.
“Soms zie ik echt het nut niet van moet gedaan worden” zegt Heidi ook nog. Zo moest haar dochter vorige week voor godsdienst het scheppingsverhaal vanbuiten leren. “Ik ken ook mensen die in het onderwijs staan, die het nut van huiswerk niet van inzien” besluit ze.
"Huiswerk mag gerust elke dag, maar matig"
Professor onderwijskunde Martin Valcke van de Universiteit Gent beaamt dat de huiswerkdruk op leerlingen de afgelopen jaren is toegenomen. In het hoger secundair onderwijs is er soms drie uur huiswerk per dag, en zijn kinderen niet klaar voor middernacht. Toch vindt hij dat huiswerk wel een plaats heeft in het onderwijs. Maar de manier waarop ermee omgegaan wordt, mag herbekeken worden:
De vraag is niet: huiswerk of geen huiswerk? Maar wel: welk soort huiswerk?
Van Valcke mag huiswerk gerust elke dag, maar zeer matig, en niet te veel. Het maakt voor ouders ook zichtbaar wat er gebeurt op school, en dat mag je niet verliezen.
In ieder geval, de meningen waren erg verdeeld: