Henny Vrienten (73) van de Nederlandse band Doe Maar overleden

25 april 2022
Henny Vrienten, zanger en bassist van de legendarische Nederlandse 80's band Doe Maar is overleden. Hem alleen verengen tot tieneridool en enkele Doe Maar-klassiekers als pakweg 'Doris Day' of '1 nacht alleen' is te kort door de bocht: ook zijn muzikale solo-parcours voor en achter de schermen is bepaald indrukwekkend te noemen. Hij componeerde, naar eigen schatting, zo'n 2.000 muziekwerken bij elkaar.

Vrienten werd ontdekt door dat andere icoon van de Nederlandstalige muziek: Boudewijn De Groot. De Groot lag ook aan de basis van de ontmoeting tussen Vrienten en Doe Maar-bezieler Ernst Jansz. Een in de lage landen nooit geziene Nederpop-hype zag het licht in 1981.

Vrienten, op dat moment begin 30, werd plots dé posterboy van Nederland. Gevolg: hits in sneltempo, krijsende en flauwvallende tienermeisjes tijdens optredens en een rush op de typische fluo-groen/roze merchandising. Maar Vrienten (en bij uitbreiding de band) voelde zich misbegrepen: het tieneridool-imago werd zwaar om dragen want Vrienten zong nu eenmaal over ongepaste thema's als "Nederwiet" en "Je loopt je lul achterna". Tot dan toe ongehoord in de Nederlandstalige muziek.

Vrienten werd op Pinkpop 83 door de smaakpolitie zelfs getrakteerd op rotte appels en stilaan stevende Doe Maar, in combinatie met drank en drugs, af op een collectieve burn-out. De stekker ging er op hun hoogtepunt uit.

Na Doe Maar volgde er echter een indrukwekkend muzikaal solo-parcours. Vrienten had een eerste eigen hit met 'Als je wint' in duet met Herman Brood en schreef een zevental solo-albums bij elkaar.

Hij verzorgde ook de muziek voor meer dan 80 films en verschillende reeksen en ontving hiervoor felbegeerde Nederlandse awards. Hij voorzag onder andere 'Max' van Jacques Vermeire (1994), 'Left luggage' (1997) van Jeroen Krabbé en 'Pietje Bell' (2002 en 2003) van soundtracks. Vanaf eind jaren '90 werd hij de huiscomponist voor de liedjes van Sesamstraat.

Als producer voorzag hij ook Belgische artiesten van zijn sound en drukte onder meer zijn muzikale stempel op Jan De Wilde-klassiekers 'Fanfare van honger en dorst' en 'De eerste sneeuw', op Raymond van het Groenewouds album 'Habba' met hit 'Stapelgek op jou' en op kleinkunstblijvers als 'Bwana Kitoko' van De Nieuwe Snaar. Nederlandse artiesten als Liesbeth List, Paul De Leeuw, Trijntje Oosterhuis en Benny Neyman deden eveneens beroep op zijn diensten.

Maar ook de live-microbe bleef al die tijd kriebelen. Zo tourde hij met 'Aardige jongens', een project met de bevriende Nederpopsterren Frank Boeijen en Henk Hofstede.

De haast onvermijdelijke comeback met Doe Maar volgde in 2000. Toen vertrouwde hij talkshow-host Bruno Wyndaele nog verkeerdelijk toe: "1 keer en nooit meer".

Na enkele ommetjes in de musicalwereld (voor onder andere Ciske De Rat) ging hij als 'Vreemde Kostgangers' de boer op met oude vriend Boudewijn De Groot en George Kooymans van Golden Earring.

Schrijver zkt. zanger

In 2013 vroeg het Radio 1-programma 'Joos' een aantal duo's (schrijvers én zangers) om een nieuw Nederlandstalig nummer te maken. Henny Vrienten schreef voor die reeks 'Tilburg, Texas'. De tekst kwam van P.F. Thomése.

Jean Blaute heeft Henny Vrienten heel goed gekend. Beluister het gesprek bij Ayco Duyster.

Bron: vrtnws.be en Radio 1