Herstellen van een reeks korte nachten duurt langer dan gedacht

4 oktober 2021
Foto: Lux Graves (Unsplash)
Uit nieuw onderzoek blijkt dat herstellen van een reeks korte nachten veel langer duurt dan eerst gedacht. “Bij groot slaaptekort heb je twaalf dagen of langer recuperatieslaap nodig”, zegt Inge Declercq, neuroloog en slaapexpert in het UZA, in ‘Nieuwe Feiten’.

“Het is een fabeltje dat je een reeks korte nachten op één nacht inhaalt”, begint Inge Declercq. “Het hangt er natuurlijk van af hoe groot en hoe uitgesproken je slaaptekort is. Wie elke nacht 4 à 5 uur slaapt, zal tot twaalf dagen recuperatieslaap nodig hebben. Als het een kleiner slaaptekort is, haal je dat sneller in. Maar ook niet op één nacht.”

Tien dagen slaaptekort 

In Polen werd onlangs een slaapexperiment gedaan. De 21-jarige proefpersonen hadden tien dagen slaaptekort. De gezonde hoeveelheid slaap voor die leeftijdsgroep is 7 tot 9 uur per nacht. Deze studenten sliepen maar gemiddeld 5,8 uur per nacht gedurende die tien dagen.

“Het mooie aan die studie is dat ze enerzijds gekeken hebben naar de cognitieve functie, dus in welke mate ze hun aandacht erbij konden houden en geconcentreerd bleven als er verstoorders aanwezig waren. Dat is een belangrijk element om aandachtgericht te kunnen blijven werken, bijvoorbeeld als je moet studeren. Ze hebben daarnaast ook de hersenactiviteit opgemeten, om te bestuderen hoe hun neurale activiteit eruitziet”, zegt Declercq.

Microslaapjes

De Poolse studenten hebben dus tien dagen slaaptekort gehad en mochten zeven dagen herstellen. Een aantal dingen bleken hersteld, maar onder andere de microslaapjes niet. “Bij wie chronisch slaaptekort heeft, vallen er kleine stukjes van het brein telkens in slaap. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in de volgende situatie: je bent naar de les geweest en achteraf ben je een stuk compleet vergeten.”

Die microslaapjes gaan je slaaptekort niet herstellen, benadrukt Declercq. “Het is een mechanisme dat zich installeert omdat er een slaaptekort is. Dus je brein blijft een bepaalde slaapnood hebben. Een brein dat wil slapen, zal slapen.”

Declercq geeft nog deze tip mee: “Het is wetenschappelijk bewezen dat je best je nacht langer maakt om je slaaptekort in te halen. En dan nog het liefst naar de ochtend toe een uur of anderhalf uur langer slapen. Dat is de beste manier om slaap in te halen. Maar voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen.”

Herbeluister het gesprek met Inge Declercq in 'Nieuwe Feiten' via Radio 1 Select

Lees ook: