"Het is aan mijn generatie om componisten te eren door hun werk te blijven spelen"

31 maart 2021
© Wikimedia Commons
Deze week raakte bekend dat er in de eindtermen muziek van het Britse onderwijs meer aandacht zal zijn voor zwarte componisten zoals Joseph Bologne Chevalier de Saint Georges. Deze tijdgenoot van Mozart raakte in de vergetelheid, maar mede onder invloed van Black Lives Matter komt daar verandering in en wordt zijn werk herontdekt. Ook ‘spoken word-kunstenaar 'Y.M.P', alias voor YoungMichPoetry, zorgde voor de heropleving van de figuur Bologne, dankzij zijn voorstelling ‘To Be’.

Vorig jaar maakte de Nederlandse spoken word kunstenaar 'Y.M.P' samen het Rotterdams Philharmonisch Orkest de voorstelling ‘To Be’, waarin muziek van de 18de-eeuwse Franse componist, violist en dirigent Joseph Bologne een belangrijke rol speelde en gecombineerd werd met hiphop en ‘spoken word’. Maar vanwaar komt Y.M.P’s keuze en belangstelling voor het werk van Bologne? “Je kan een componist alleen maar eren door zijn werk te spelen. Het werk van Bologne is fantastisch, maar wordt praktisch nooit gespeeld. Daar wou ik verandering in brengen”, aldus Y.M.P.

Waarom dan het werk van Joseph Bologne? “Ik wou iets maken over het thema bestaansrecht, vandaar ‘To Be’”, vertelt Y.M.P. “Maar ook vanuit mijn eigen achtergrond en verhaal vond ik het belangrijk. De strijd om bestaansrecht vinden we ook terug in het leven Joseph Bologne, één van de weinige zwarte componisten uit die tijd. Want wie naar de wereld van de klassieke muziek kijkt ziet natuurlijk vooral witte componisten”, aldus Y.M.P.

als je ziet wat hij bereikt heeft, zou het heel gek zijn om niet voor hetzelfde te gaan

“Ik voelde me geweldig geïnspireerd door zijn werk. Hij leefde zelf in het midden van de 18de eeuw en hij heeft zichzelf uit een sociale klasse weten te manifesteren en zichzelf tot de top van de piramide gebracht, waar hij vervolgens niet geaccepteerd werd door zijn huidskleur. Daar loop ik zelf ook tegenaan. Je komt uit een bepaald milieu, je overstijgt dat en belandt in de top van de kunsten, maar dan word je niet geaccepteerd op basis van hoe je eruit ziet. Het is zo jammer dat dat in 400 jaar niet veel veranderd is. Maar dan denk ik: als je ziet wat hij bereikt heeft, zou het heel gek zijn om niet voor hetzelfde te gaan, als is het maar om het voor de volgende generatie weer wat gemakkelijker te maken”, verklaart Y.M.P.

Vergetelheid

Joseph Bologne was een tijdgenoot van Mozart en Haydn, maar hij en zijn werk zijn vergeten geraakt, hoe komt dat? “Hij kende Mozart zelfs persoonlijk. Maar de reden dat hij vergeten is: als je naar de geschiedenis van de klassieke muziek kijkt, dan zie je dat er sowieso maar enkele topnamen over blijven die we nog kennen en van wie het werk nog regelmatig uitgevoerd wordt. Dat is een heel klein groepje. Het is dan aan mijn generatie om componisten te eren waar je gecharmeerd door bent door hun werk te blijven spelen. Zo sterven ze niet. Zij zijn er al niet meer, maar hun werk moet doorleven”, vertelt Y.M.P.

“Kunst is mijn redding geweest, het heeft letterlijk mijn leven gered. Het is het allerhoogste goed dat je kan bereiken. Als je anderen kan inspireren om niet dezelfde fouten te maken, mooie verhalen kan vertellen en anderen kan helpen, dan is dat een perfect leven, toch?”, besluit Y.M.P.

Beluister het gesprek met Young Mich Poetry in ‘De Wereld van Sofie’ via Radio 1 Select.

Meer weten? Beluister de podcast van 'De Wereld van Sofie' hier: 

Lijst van artikels

Lees ook: