Het downloadtijdperk is dood, hier zijn de streamingsdiensten

28 december 2019
Het is niet alleen het einde van 2019, maar ook het einde van het decennium. Tijd om wat er de voorbije tien jaar gebeurd is in de muziekwereld samen te vatten. De meest ingrijpende verandering was ongetwijfeld de manier waarop we muziek kopen en ernaar luisteren.

Tien jaar geleden waren we nog lustig aan het downloaden of gingen we af en toe nog eens naar een platenwinkel, maar vandaag draait alles om streamingsdiensten. De populairste, Spotify, heeft wereldwijd 248 miljoen gebruikers, waarvan 113 miljoen mensen betalen.

Het downloadtijdperk is dood

Nu streaming de voornaamste manier van muziekgebruik is, is het downloadtijdperk zo goed als voorbij. Apple Music trekt de stekker uit Itunes, want streaming is belangrijker.

Toch draait het niet enkel en alleen om streaming. Zo biedt Apple Music ook een radio aan, Beats 1, en posten ze regelmatig interviews met artiesten en andere exclusieve online content.

Playlistcuratoren

Streamingsdiensten hebben ook playlists, en de gatekeepers van vandaag zijn de playlistscuratoren. Die rol werd vroeger vervuld door muziekjournalisten en de traditionele media. Platenfirma’s hengelen naar de goedkeuring van curatoren als ze hits willen scoren. Als hun liedje in zo’n playlist belandt, zou de artiest in kwestie het wel eens kunnen maken.

De gatekeepers van vandaag zijn de playlistscuratoren

Zo was 2019 bijvoorbeeld het jaar van de afrikaanse popmuziek, afropop. Dat genre heeft grotendeels voet aan de grond gekregen door die afspeellijsten.

Beluister het volledige gesprek met Sasha Van der Speeten:

Lees ook:

Radio 1 Select