Er wordt natuurlijk al een poos professioneel op de weg gekoerst, maar morgen begint het wielerseizoen echt. Remonteren, ravitailleren, het gat laten, de grote kanonnen, de klop van hamer, het treintje, de grote molen...!
Maar ook: de geruchtenmolen! Na het vermeende electromotortje zijn er nu Cancellera's supertrappers. La Dernière Heure sprak in Italië met z'n mecanicien Denis Migani. Die onthulde dat de zwitserse tempobeul voirg jaar het revolutionaire Gold Race-trapperssysteem gebruikte. Daarbij wordt een speciale vloeistof in de trapas gespoten die de wrijving met 95% zou verminderen. Dat levert naar verluidt per kilometer 2,5 seconde tijdwinst op.
Het systeem werd ontwikkeld door de Italiaanse ingenieur Giovanni Cecchini en is goedgekeurd door de UCI.
Enfin, met het oog op De Ronde is het voor Tom Boonen en zijn fans wellicht goed nieuws dat Cancellara tegenwoordig voor een ploeg rijdt die geen Gold-Race-trappers gebruikt.
Benieuwd naar de menig van een oud-wielrenner die vorig jaar met de wagen vlak achter Cancellara reed bij die fameuze demarrage op de kapelmuur.