Het einde van gratis informatie op het internet?

28 september 2015
Naar schatting een op de acht Vlamingen gebruikt een adblocker. Dat is een stukje software waarmee je online advertenties kan blokkeren. Handig als je krantensites in alle rust wil bezoeken, of als je YouTube-filmpjes wil bekijken zonder eerst een reclameblok te krijgen.

Adblockers bestaan al lang, maar sinds Apple de software heeft ingebouwd in de laatste versie van de iPhone-software heeft iedereen erover. Experts waarschuwen voor het einde van gratis informatie op het internet, want vele websites steunen op dit moment heel hard op advertenties om te overlevne. En adverteerders betalen niet voor geblokkeerde advertenties.

Het gaat zelfs verder dan dat. Wie genoeg betaalt aan de bedrijven die de adblockers maken, kunnen hun advertenties alsnog tot bij de eindgebruikers krijgen. De grote spelers op de markt, om Google en Microsoft niet te noemen, betalen die bedragen met plezier. Voor kleinere, lokale spelers dat een groter probleem. Het lijkt een beetje op chantage.

REAGEER

Gebruik je een adblocker? Ben je je ervan bewust dat je hiermee inkomsten afneemt van allerlei (media)websites?
 
Ben je bereid om meer te betalen voor informatie op het internet, als je door minder of geen advertenties te zien krijgt?
 

Ik lees @tijd betalend en moet me dan nog ergeren aan advertenties. Dat is dubbelop. #hautekiet

— Luc Vandingenen (@LucVandingenen) September 28, 2015

 

Ik denk dat de ergernisfactor de belangrijkste oorzaak is van het gebruik van add blockers. #hautekiet

— Laurens De Moor (∆) (@StudioLoorens) September 28, 2015

 

@hautekiet Ik gebruik een adblocker, maar betaal wel een bijdrage voor enkele websites die ik vaak bezoek, ter compensatie

— Bouke (@JustCallMeBen) September 28, 2015

Radio 1 Select