Het grote onderwijsdebat: “Het is meer dan ooit één voor twaalf”

17 mei 2019
Na jaren van uitstekende kwaliteit gaat de kwaliteit van het onderwijs erop achteruit. Dat blijkt uit internationaal vergelijkend onderzoek. Wat kunnen we doen om die pluimen terug te verdienen?

“We moeten erkennen dat we in een dalende lijn zitten. Het is meer dan ooit één voor twaalf”, zegt Vlaams Parlementslid Caroline Gennez (sp.a). Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) gaat akkoord met Gennez' pleidooi voor meer middelen. “We zitten al 15 jaar in een dalende lijn, maar deze regering hakt eindelijk knopen door. We investeren meer in het kleuter- en het basisonderwijs.”

Volgens Gennez was de urgentie nog niet groot genoeg om ons onderwijs beter te maken. “Om effectief élk kind over de hogere lat te halen, moet je eindtermen bindend maken, op individueel leerlingniveau. Nu leggen we er ons bij neer dat als een deel van de klas de eindtermen haalt, dat dat ok is. We moeten toch ambitieuzer zijn.”
Daar gaat Crevits niet mee akkoord. “Zaken zoals basisgeletterdheid moet iedereen halen, maar met het voorstel van Gennez krijg je eenheidsworst.”

Klassenraden moeten nog altijd kunnen beslissen dat een leerling zijn jaar moet overdoen
Hilde Crevits

Gennez is tegen centrale examens, maar is wel voorstander van meer “uniforme meetinstrumenten”. “In het basisonderwijs heb je bijvoorbeeld OVSG-testen. Dat is goed om scholen te kunnen inschatten.”
Ook Crevits wijst een centraal eindexamen af. “Het einde van het zesde middelbaar is veel te laat.”

Zittenblijven afschatten

Gennez wil zittenblijven afschaffen in de eerste graad . “Jongeren die van school gaan zonder een diploma, zijn een vogel voor de kat. We moeten beter remediëren en begeleiden. Dat gebeurt nog altijd veel te weinig.”
Voor Crevits kan zittenblijven wel nog. “Ik hoorde al zoveel emotionele verhalen van jongeren die dankzij een jaartje extra zich zo veel beter voelden op school. Klassenraden moeten dat nog altijd kunnen.”

Vaste benoeming

Sommigen pleiten ervoor om de vaste benoeming af te schaffen. Voor Gennez blijft die benoeming een onderdeel van werkzekerheid. “Maar als mensen echt niet functioneren, hebben ze geen plek in het schoolteam.”
Ook Crevits wil inzetten op werkzekerheid en de vaste benoeming behouden. “Maar élke school moet leerkrachten evalueren. Dat moment is juist een middel om beter te functioneren.”

Herbekijk het debat

Wetstraat-journalist Marc Van de Looverbosch analyseerde het debat. "Iedereen is het erover eens dat de daling van de kwaliteit van het onderwijs moet stoppen. Maar hoe? Dat is een moeilijke kwestie." 

Herbekijk zijn analyse hieronder

Radio 1 Select