Het leven zoals het is: openbaar vervoer in België

10 december 2015
"Hoeveel ministers van mobiliteit zijn er? Praten die mensen met elkaar? En hoe geraken ze tot bij elkaar?" Luisteraar An De Winter kampt met communautaire vervoersproblemen.

Waarom is het openbaar vervoer in België zo ingewikkeld?

An De Winter wil er graag haar mening over kwijt. Gelukkig krijg je in één minuut al veel gezegd.

 

De minuut van An De Winter

Ik trein al jaren tussen Brussel en Leuven. Vorige week moest ik dat traject noodgedwongen met de bus afleggen, maar met mijn MOBIB-kaart in de hand kon mij niets overkomen.

Iemand had mij ingefluisterd dat die MOBIB-kaarten nu allemaal één pot nat waren. Ze heten tenslotte allemaal ‘MOBIB’.

En dus nam ik voor mijn deur in Brussel een bus van De Lijn naar het Noordstation. Ik betaalde met mijn MOBIB-kaart van de NMBS (Federaal) die ik opgeladen had aan de MIVB-automaat (die zich bevindt in het Brusselse gewest) op een bus van De Lijn (Vlaamse gemeenschap op doorreis in Brussel).

Maar wanneer ik in Leuven (Vlaanderen dus) opnieuw een bus van De Lijn nam en wilde betalen met diezelfde MOBIB-kaart ging het mis. Peut! deed het machine. Ik leg de chauffeur uit dat ik nog maar net met diezelfde kaart een busrit had betaald in Brussel. "Ah maar dat is Brussel he madam, hier gaat dat niet, dat is hier Vlaanderen.”

De Brusselse MOBIB is de Vlaamse niet, maar waarom heet dat dan allemaal hetzelfde? En hoe gaat dat dan met die Lijnbussen die door Brussel rijden? Die vertrekken allemaal in Vlaanderen. Hebben die dan een klein gpsje dat zegt wanneer ze de gewestgrenzen voorbij zijn en de Brusselse reizigers ook hun MOBIB-kaart mogen gebruiken?

Hoeveel ministers van Mobiliteit zijn er? Praten die mensen met elkaar? En hoe geraken ze tot bij elkaar? Wedden dat het met de auto is?

 

Foto © commons.wikimedia.org

Radio 1 Select