Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De bende van Annemie

Christophe was gepassioneerd leerkracht. Toch gaf hij er de brui aan

wo 16 mei - 11:41

Eén op drie leerkrachten hield er al na vijf jaar mee op in het Brusselse Nederlandstalige onderwijs. Ook Christophe Vercarre, die anderhalf jaar geleden nog vol enthousiasme kwam vertellen over zijn werk als leerkracht in Molenbeek. Wat loopt er fout?
Christophe Vercarre in de studio

Een derde van de leerkrachten die tussen 2010-2012 in het Nederlandstalige Brusselse onderwijs aan de slag was, hield het na 5 jaar alweer voor bekeken. Dat maakte Brussels minister van Onderwijs Guy Vanhengel eerder deze maand bekend. Eind april stonden er nog 181 vacatures open in het Nederlandstalige onderwijs. 

Christophe Vercarre wist in november 2016 nog precies waarom hij iedere dag voor de klas wilde staan: "Iedere keer ik me afvraag waar ik aan ben begonnen, kan ik redenen opsommen waarom ik er weer met passie tegenaan wil gaan. De voornaamste? Mijn leerlingen, dat zijn stuk voor stuk goede mensen met zoveel talent dat nog kan ontwikkelen".

Survey

Dat hij niet in het onderwijs aan de slag zou blijven, wist hij toen al. Vandaag legt hij uit waarom hij intussen effectief uit het onderwijs stapte. "Ik gaf les in Molenbeek aan het zevende jaar Kantoor en moest er zeven vakken geven. Ik had geen enkel handboek. Doe het dan maar, dat heeft enorm veel tijd en energie gekost."

Ik gaf les in Molenbeek aan het zevende jaar Kantoor en moest er zeven vakken geven. Ik had geen enkel handboek

Vercarre wil niemand met de vinger wijzen. "Ik nam de fakkel over van mijn voorgangster. Handboeken moeten een jaar op voorhand worden besteld. Omdat dat niet was gebeurd, was het 'trek je plan'. Dat heb ik dus gedaan: met passie, goesting en veel nachtjes door..."

Hij bedacht projecten waarin meerdere vakken werden samengebracht. Enerzijds om het zichzelf te vergemakkelijken, anderzijds om het leuker te maken voor de leerlingen. "Ik begon met een survey op school, zo leerde ik ze informatica en hoe een survey op te stellen en te analyseren, maar kon ik bijvoorbeeld ook Nederlands toevoegen."

Geen computer of fiets

Nadien bleken de resultaten uit dat onderzoek van groot nut. "Er zaten vragen in over sociaal-economische kwesties, infrastructuur of het curriculum in de school. Zo'n 40 procent van de leerlingen had het ingevuld. Zo bleek dat veel leerlingen thuis geen computer hadden om hun huiswerk te maken, de infrastructuur van de school verouderd was of veel leerlingen thuis geen fietsen hadden." Daarom zamelde de jonge leerkracht nadien nog geld in voor fietsen en laptops. 

Uit de survey bleek dat veel leerlingen thuis geen computer hadden om hun huiswerk te maken, de infrastructuur van de school verouderd was of veel leerlingen thuis geen fietsen hadden

Maar is er wel voldoende ondersteuning? Vercarre is relatief positief. Er was de steun van de vzw Teach for Belgium, die er mee voor hadden gezorgd dat hij in het onderwijs aan de slag ging en ook vanuit de school kwam veel steun. "Maar de job van leerkracht is eenzaam. Je vertoeft op je eigen eiland."

"Een aantal leerkrachten was ook enthousiast, maar van anderen volgden opmerkingen. 'We hebben dit allemaal al eens geprobeerd', dachten ze. 'Nu kom jij af met je wilde ideeën en vraag je ons om mee te doen. Waarom moet dit van ons komen?'." 

Onzekerheid

Een frustratie waar Vercarre begrip voor kan opbrengen. "Die komt niet alleen van het feit dat leerkrachten iets probeerden en niet in hun opzet slaagden, maar ook door de onzekerheid in het onderwijs. Eén van mijn ex-collega's werkt er nu drie jaar. In die tijd stopte ze veel werk in het voorbereiden van cursussen. Maar haar job wordt bedreigd omdat iemand die vast benoemd is zou terugkomen, dan is haar werk voor niets geweest." 

"Ik ben ontgoocheld weggelopen. Er zijn oplossingen, maar daar is een breder draagvlak voor nodig. Leerkrachten die nauw betrokken zijn moeten mee aan de tafel zitten. Het schoolsysteem dat in Vlaanderen goed werkte is gecopy-pastet in een Brusselse context", vindt Vercarre. 

Leerkrachten die nauw betrokken zijn moeten mee aan de tafel zitten

Dat het anders kan, gelooft hij steevast. "Collega leerkrachten reisden op eigen kosten naar Berlijn om er te kijken hoe een school daar werkt en daar aspecten van in hun klas over te nemen. Ze doen dingen binnen een toegelaten marge door het systeem, maar ze kunnen ook met Vanhengel aan tafel zitten om een plan uit te werken." 

Hoewel hij zelf uit het onderwijs stapte, staat ook Vercarre open om daar mee aan deel te nemen. "Ik heb nog veel ideeën om te delen."

Herbeluister ook wat Christophe Vercarre in 2016 vertelde bij Annemie:

Lees ook

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet