“Het schoolsysteem moet meer werken aan de talenten van kinderen"

22 januari 2017
Hendrik Dierendonck in Touché
Slager Hendrik Dierendonck: "Als kind worstelde ik met het idee dat ik slager zou worden. Omdat er minachtend over die richting werd gedaan, begon ik mij ook minderwaardig te voelen.

Hendrik Dierendonck ijvert als ambachtelijk beenhouwer voor het beter kweken van dieren. Iedereen heeft tegenwoordig een allergie voor iets zoals een gluten of lactose intolerantie, maar in Touché trok hij die lijn verder door naar het onderwijs. “Allergieën en afwijkingen zijn een stuk van onze samenleving geworden.”

“Ik zie dat bij mijn kinderen op school. Vandaag zitten er in een klas van 20 kinderen slechts 5 kinderen die geen afwijking hebben. Die 5 kunnen een gewoon leerprogramma volgen terwijl die 15 anderen allemaal iets hebben waar we rekening mee moeten houden. Dan denk ik dat ons schoolsysteem niet goed in elkaar zit.”

“Kinderen moeten met alles mee kunnen terwijl er vaak niet gewerkt wordt aan hun talenten.” Hendrik heeft als kind nooit geworsteld met het idee dat hij slager zou worden, maar er werd wel minachtend gedaan over die richting waardoor hij zichzelf minderwaardig begon te voelen. “Ik was altijd de laatste van de klas en kreeg daardoor ook een laag zelfbeeld. Daarom vind ik het belangrijk om op de talenten van kinderen te werken. Het belangrijkste is dat ze zich goed voelen en de basis meekrijgen. Daar wil ik heel erg op inzetten.”

“Mijn kinderen hebben ook geworsteld. Ze voelden zich niet goed in de klas, het schoolsysteem had hen misschien zelfs in de steek gelaten. Mijn dochter had op een bepaald moment migraine aanvallen, ze had een studieachterstand, kon niet meer mee en panikeerde. Ze raadden haar aan om over te stappen naar het beroepsonderwijs, maar na een jaar privéschool is ze opengebloeid. Helaas is dat een financiële kost die voor veel mensen niet haalbaar is en dat zou niet mogen. Iedereen moet gelijke kansen krijgen om te kunnen doorgroeien.”

Hendrik Dierendonck in Touche