“Het was een prachtig, zonnig appartement. Bij aankoop leek het wel de Club Med”

28 februari 2018
Wat moet je doen als een bouwgeschil je handenvol geld kost en jarenlang aansleept? Die vraag kregen we van een anonieme luisteraar. De man startte onlangs een kort geding bij de rechtbank. “Al mag je ‘kort’ met een korrel zout nemen.” “Alleen al het officieel vaststellen van de schade door een expert duurt jaren.” Voor de hele zaak mocht hij ondertussen al 30.000 euro neertellen.

Volgens Geert Coene, voorzitter van de Verzoeningscommissie Bouw, is de trage vooruitgang bij kort geding een oud zeer. “Het grootste probleem is dat de aannemersbedrijven te makkelijk faillissementen kunnen inroepen als ze het niet eens zijn met de uitspraak. En hier is de overheid verantwoordelijk, het huidige systeem verschoont faillissement te veel.”

Club Med

Ook luisteraar Steven kampt met allerlei problemen. Hij kocht een gloednieuw appartement in Brussel Zuid dat ondertussen scheef zakt. Een slordige 300.000 euro zou nodig zijn om alles te herstellen.

Het was een prachtig, zonnig appartement. Bij aankoop leek het wel de Club Med.

Maar op 6 maanden tijd stevende het appartement af op verval. Er waren problemen met de elektriciteit, vochtinfiltratie en crepi hing los aan de muren. De aannemer in kwestie ging ondertussen failliet, om daarna terug te beginnen aan een reeks nieuwe woningen.

“We zijn te weten gekomen dat onze bouwheer nog minstens 2 andere appartementsgebouwen heeft neergepoot met soortgelijke problemen. Wanneer er een juridische tussenkomst was, ging de aannemer failliet om nadien gewoon terug te herbeginnen.”

Een groot probleem, zegt Geert Coene: “Het is mogelijk om van de ene dag op de andere een nieuwe zaak starten na een faillissement, ook in dezelfde sector. De wetgeving voorziet dat u automatisch verschoonbaar wordt verklaard. We zien bijvoorbeeld aannemers die verschillende bedrijven naast elkaar hebben staan. Ze gebruiken het ene en als er sprake is van een faillissement stappen ze over naar het andere.”

“Uiteindelijk krijgen we meer garantie bij aankoop van een koelkast van 1.500 euro dan een bouw van 200.000 euro” stelt Steven vast.

Zwarte lijst?

Bestaat er een zwarte lijst van bouwondernemingen of is er een kwaliteitslabel dat gehanteerd kan worden voor consumenten? Volgens Geert Coene gaat dat moeilijk. “Een aannemer die eenmalig een slechte dag heeft zou dan ook op die lijst kunnen belanden.”

Er komt in de toekomst wel een verzekeringsformule. Die kan vervolgens in uitzonderlijke omstandigheden gebruikt worden. “Er is een wettelijke oplossing in de maak, maar ze zal maar in een zeer beperkt aantal gevallen kunnen gebruikt worden. Wanneer een gebouw op instorten staat bijvoorbeeld.”

Of het veel verschil gaat uitmaken wordt in twijfel getrokken: “Wat gedekt zal worden door de verzekeringspartijen zal misschien 5% van de totale omvang van de geschillen bedragen. Een zeer kleine oplossing voor het massale aantal bouwproblemen die er momenteel zijn.”

Wat kunnen we dan wel doen?

Een gouden tip van Coene: “Omring je door professionelen bij de aanvang van een bouw. Veel mensen stappen te snel naar bepaalde aannemers, omdat ze goedkoop zijn. Het landschap van aannemers is zodanig veranderd, je moet het kaf van het koren kunnen scheiden.”

In plaats van de rechtbank stelt hij de Verzoeningscommissie Bouw voor. “Kort geding is een manier om een zaak in te leiden maar daarna weet je natuurlijk niet wanneer de zaak afgelopen zal zijn.” Onder voorwaarde dat beide partijen akkoord gaan, bieden zij dezelfde expertises aan. Er is geen advocaat nodig en kosten van een expert worden verdeeld onder beide partijen.

Meer info vind je op www.bouwverzoening.be

Op de website van de bouwunie staan er tips om een vakman te herkennen

Lees ook: