Het was een rottijd, de middelbare school

22 januari 2016
Ignaas Devisch is filosoof en professor medische filosofie en ethiek aan de universiteit van Gent. Schrijver is hij ook. Zijn nieuwste boek heet ‘Pleidooi voor een mateloos leven’.

Devisch las een opmerkelijk bericht op deredactie.be: “Flatgebouw verlaagt overlevingskansen bij hartaanval”. Het ging over een grootschalig Canadees onderzoek waaruit bleek dat wie op de hogere etages van een flatgebouw woont, minder kans heeft om een hartaanval te overleven. In totaal 13,000 hartaanvallen werden hiervoor onderzocht.

Waarop Ignaas Devisch dacht: dat hoeven we toch niet te onderzoeken! Waarom een onderzoek doen terwijl we dat met logisch redeneren ook kunnen bepalen?

Waarom een onderzoek doen terwijl we dat met logisch redeneren ook kunnen bepalen?

 

Waar komt het getal Pi vandaan?

Hij moet denken aan zijn middelbare schooltijd. Dat liep voor Devisch erg moeizaam, want hij had het gevoel niet binnen het klassieke onderwijs te passen. Hij stelde vaak de verkeerde vragen, wat hem niet in dank werd afgenomen. Zo stelde hij ooit de vraag in de wiskundeles waar toch het getal pi vandaan kwam. Wees stil en doe je werk, was het onverbiddelijke antwoord.

Veel later pas kwam er een keuzevak Filosofie, waar hij met vijf jonge kerels om half negen ‘s ochtends gefascineerd naar de docent luisterde die dat zo mooi kon uitleggen. “Die paar uur per week, hoe bescheiden ook, waren een compensatie voor alle zaken waar ik mijn gading niet in vond. Toen is mijn wereld echt opengegaan.” Later deed hij een studie filosofie, die hij cum laude afsloot. “Dat helpt toch een beetje met het zelfvertrouwen.”

En waar het getal pi vandaan komt, dat weet hij nog altijd niet precies. Maar hij blijft geïntrigeerd door wat die oude Grieken met de wiskunde hebben gedaan. “Die irrationele getallen bijvoorbeeld! Ik laat die fascinatie nog altijd een beetje gaande houden.”

Herbeluister het volledige gesprek met Ignaas Devisch:

Foto © VRT

Radio 1 Select